- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Noen spørsmål om reker og snegler..!
Noen spørsmål om reker og snegler..!
Jeg har to små hvit-rosa posthornsnegler og to blå tigerreker i et 5.5 liters kar. (Er på vei å kjøpe et 28 liter, men de er heldigvis små enda).
Tester regelmessig vannverdiene og skifter vann ca hver tredje dag så alt ser ut til å være i orden. Sneglene har også lagt 4 klaser med egg etter at jeg bare har hatt dem i litt over en uke, en klase har allerede klekket!
Til spørsmålene mine:
1) Er det vanlig at reker svømmer opp/ned i overflaten til tider? Som om de løper på vannflaten?
2) Rekene er veldig opptatte av sneglene og setter seg ofte og "spiser" på dem.. Kan dette være skadelig for sneglene?
3) Sneglene har noen ganger en tendens til å flyte opp til overflaten og jeg føler da at jeg må hjelpe dem ned til land igjen, eller til å suge seg fast i glasset igjen, da det er en bitteliten strøm fra pumpa som gjør at de stakkars bare flyter rundt og rundt..
4) Noe jeg tidligere trodde var en sneglebaby viser seg nå å ikke være noen posthornsnegle, men sikkert noe som kom med enten javamosen eller Lilaeopsis brasiliensis'en som jeg bestilte samtidig som rekene og sneglene. Denne er (knøttliten foreløpig) men ser ut til å være brun og en anelse avlang. Hva kan dette være??
5) Når jeg kjøper 5.5 literen tenker jeg å ha et par Ancistrus-barn sammen med dem, går det bra?
-Takk for alle svar
Tester regelmessig vannverdiene og skifter vann ca hver tredje dag så alt ser ut til å være i orden. Sneglene har også lagt 4 klaser med egg etter at jeg bare har hatt dem i litt over en uke, en klase har allerede klekket!
Til spørsmålene mine:
1) Er det vanlig at reker svømmer opp/ned i overflaten til tider? Som om de løper på vannflaten?
2) Rekene er veldig opptatte av sneglene og setter seg ofte og "spiser" på dem.. Kan dette være skadelig for sneglene?
3) Sneglene har noen ganger en tendens til å flyte opp til overflaten og jeg føler da at jeg må hjelpe dem ned til land igjen, eller til å suge seg fast i glasset igjen, da det er en bitteliten strøm fra pumpa som gjør at de stakkars bare flyter rundt og rundt..
4) Noe jeg tidligere trodde var en sneglebaby viser seg nå å ikke være noen posthornsnegle, men sikkert noe som kom med enten javamosen eller Lilaeopsis brasiliensis'en som jeg bestilte samtidig som rekene og sneglene. Denne er (knøttliten foreløpig) men ser ut til å være brun og en anelse avlang. Hva kan dette være??
5) Når jeg kjøper 5.5 literen tenker jeg å ha et par Ancistrus-barn sammen med dem, går det bra?
-Takk for alle svar
Postet 23.03.10 kl 21:08
Mine erfaringer: 2. Nei, dem tar ikke skade av det. 3. ja, det gjør dem også med jevne mellomrom. Det fikser dem selv etter en stund, men det skader ikke å hjelpe dem til glasset. 4. Kan være pestsnegle, men er ikke sikker... 5. Ja, så lenge dem er små så går det helt fint det. Ikke noe problem, men når dem blir større så kan det bli en utfordring. Mine Ancistruser pusser skallene til mine snegler så dem blir fine og rene. Det er også helt normalt. Når det gjelder nr. 1 så kan jeg ikke gi deg noe svar på det får jeg har ikke noe erfaring med det. Reker har jeg men dem har ikke vært i overflata. Jeg håper at du kunne bruke noe av innformasjonen.
Postet 23.03.10 kl 21:16
1 og 2 - rekene er litt anderledes når det kommer til mat, ja. De løper overalt når de søker etter mat.. de bare kiker rundt overalt. ingenting skadelig
3 - mine bruker ikke å gjøre dette, men snegler gjør dette i naturen. de gjør det for å flytte på seg raskere.. husker ikke nøyaktig hvorfor dem gjør dette.
4 - bilde ?
5 - nei. alt for lite kar.
3 - mine bruker ikke å gjøre dette, men snegler gjør dette i naturen. de gjør det for å flytte på seg raskere.. husker ikke nøyaktig hvorfor dem gjør dette.
4 - bilde ?
5 - nei. alt for lite kar.
Postet 23.03.10 kl 21:18
Endret: 23.03.10 kl 21:19
Postet 23.03.10 kl 21:20
Takk alle sammen!
Til Ronny-Andre: Sneglen er kanskje 1mm i diameter så et bilde ville nok ikke gjort saken lettere, iallefall ikke enda..
Ser også at det ble en skrivefeil..
Skal være:
5) Når jeg kjøper 28 literen tenker jeg å ha et par Ancistrus-barn sammen med dem, går det bra?
- Her lurte jeg altså på om 2 ancistruser på 2-3cm kunne tusle rundt til de ble litt større..
Til Ronny-Andre: Sneglen er kanskje 1mm i diameter så et bilde ville nok ikke gjort saken lettere, iallefall ikke enda..
Ser også at det ble en skrivefeil..
Skal være:
5) Når jeg kjøper 28 literen tenker jeg å ha et par Ancistrus-barn sammen med dem, går det bra?
- Her lurte jeg altså på om 2 ancistruser på 2-3cm kunne tusle rundt til de ble litt større..
Postet 24.03.10 kl 00:04
Postet 24.03.10 kl 08:37
lol ja det med at sneglerne tager sig en "flyder" det ser morsomt ut syntes jeg. Mine snegler gør det med jævne mellemrum. I naturen gjør de det for at flytte sig hurtigere til et andet sted hvor der muligvis er bedre, mere mat hva vet jeg. Men de liker det veldigt. Du vil også se dem sidde i vannkanten og ligesom lage en "tragt" med foten, det er fordi at de så kan suge maten i sig fra vann overflaten istedet for at bry sig med at skulle "gå" så mye hehehe
De er altså for morsomme sådanne snegler, syntes du ikk?
Og ikke bekymre dig om at rekerne spiser på sneglerne, de rengjør jo faktisk bare sneglehuset for ting og sager, så sneglerne bør kun takke og bukke. Rekerne kan nogen gange også drille sneglerne med at "kilde" dem på næsen eller følehornene, når de er ute og så flygter sneglen hurtigt ind i huset sit, når den så føler sig tryk, så kommer den ut igen og så kilder reken igen og så går det sådan et stykke tid frem og tilbake, indtil sneglen bliver sint og prøver at få kastet reken af, hehe sååå morsomt!
Elsker du snegler som jeg, så kig indenfor i min tråd og lad os prate om stort og småt.
Savner at prate med dig også cowgirl, where is the girl w. the cowboy boots?
De er altså for morsomme sådanne snegler, syntes du ikk?
Og ikke bekymre dig om at rekerne spiser på sneglerne, de rengjør jo faktisk bare sneglehuset for ting og sager, så sneglerne bør kun takke og bukke. Rekerne kan nogen gange også drille sneglerne med at "kilde" dem på næsen eller følehornene, når de er ute og så flygter sneglen hurtigt ind i huset sit, når den så føler sig tryk, så kommer den ut igen og så kilder reken igen og så går det sådan et stykke tid frem og tilbake, indtil sneglen bliver sint og prøver at få kastet reken af, hehe sååå morsomt!
Elsker du snegler som jeg, så kig indenfor i min tråd og lad os prate om stort og småt.
Savner at prate med dig også cowgirl, where is the girl w. the cowboy boots?
Postet 13.04.10 kl 13:08