- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Leter etter den perfekte snegle
Leter etter den perfekte snegle
Jeg bare lurte på om det finnes snegler som kan fylle disse kravene, helst alle. Jeg vil gjerne ha navn på snegler som kan jobbe i oppdrettskar generelt uten å spise egg til fisk Sebrafisk, Venusfisk, Neontetra osv. Denne perfekte sneglen skal i hvertfall fylle de primære kravende.
Primære krav:
- Spiser ikke fiskeegg. (Samt små egg som danio, tetraer)
- Spiser muggene fiskeegg
- Spiser dødt materiale
Sekundære krav:
- Spiser ikke planter eller svært lite på planeter.
- Spiser gjerne alger.
Luksus krav:
- Finere enn de fleste pestsnegler.
Primære krav:
- Spiser ikke fiskeegg. (Samt små egg som danio, tetraer)
- Spiser muggene fiskeegg
- Spiser dødt materiale
Sekundære krav:
- Spiser ikke planter eller svært lite på planeter.
- Spiser gjerne alger.
Luksus krav:
- Finere enn de fleste pestsnegler.
Postet 11.04.10 kl 02:16
hehehhe denne tror jeg ikke finnes,..
alle snegler er oputurnistiske i matveien, og spiser derfor det meste de får i seg.. fiske egg inkludert..
men ikke alle er like flinke algeetere.. mine gule epliser , er mere opptatt fortiden med å spise andemat, den er mye enklere å få fatt i tydligvis, så sper de på med litt gulrotgress.
alle snegler er oputurnistiske i matveien, og spiser derfor det meste de får i seg.. fiske egg inkludert..
men ikke alle er like flinke algeetere.. mine gule epliser , er mere opptatt fortiden med å spise andemat, den er mye enklere å få fatt i tydligvis, så sper de på med litt gulrotgress.
Postet 11.04.10 kl 02:19
filathorhehehhe denne tror jeg ikke finnes,.. alle snegler er oputurnistiske i matveien, og spiser derfor det meste de får i seg.. fiske egg inkludert.. men ikke alle er like flinke algeetere.. mine gule epliser , er mere opptatt fortiden med å spise andemat, den er mye enklere å få fatt i tydligvis, så sper de på med litt gulrotgress.
Er du 100% sikker på det? Når jeg oppdretta ancistrus kunne jeg bruke en pestsnegle til å fjerne mugg på egg uten at de spiste de friske eggene. Disse forhindret derfor spredning av mugg. Så det jeg leter etter er snegler som kan gjøre sammen jobben bare med langt mindre fiskeegg.
Postet 11.04.10 kl 02:27
Postet 13.04.10 kl 00:16
Hvilken snegle brukte du, som bare spiste mugg - og ikke spiste egg? Hørtes rart ut.. men sikkert fult mulig.
Klarer ikke komme på noen som ikke ville spist egg. Egg er jo snadder. Post gjerne her hvis du finner ut
off topic: Lurer forresten litt på hvordan du avler neontetra? Det hadde vært veldig morsomt å prøvd!
Klarer ikke komme på noen som ikke ville spist egg. Egg er jo snadder. Post gjerne her hvis du finner ut
off topic: Lurer forresten litt på hvordan du avler neontetra? Det hadde vært veldig morsomt å prøvd!
Postet 13.04.10 kl 00:27
Endret: 13.04.10 kl 00:28
Ronny-AndréHvilken snegle brukte du, som bare spiste mugg - og ikke spiste egg? Hørtes rart ut.. men sikkert fult mulig. Klarer ikke komme på noen som ikke ville spist egg. Egg er jo snadder. Post gjerne her hvis du finner ut :) off topic: Lurer forresten litt på hvordan du avler neontetra? Det hadde vært veldig morsomt å prøvd!
Helt vanlig pestsnegle holdt i hvertfall ancistrus eggene mine rene. Postsneglen er den eneste som jeg vet av pestsnegler som vil spise dem.
Mitt oppsett for neontetra for oppdrett vil bli følgende:
20L. Akvarium.
2 hanner og 4 hunner fra en lekende stim tetraer. Hannen er mindre og tynnere. Mater opp hunnene så de blir mest mulig produktive.
I akvariet kommer jeg til å bruke syntetisk garn som skjul for yngel (Liker det bedre enn klinkekuler + høyere overlevelse rate) . Vil også prøve med myggnetting senere se om det gir høyere overlevelse rate. Senket vann til 15cm ca. Luftestein for å få bevegelse i vannet.
Dekke akvariet med svart søppelsekk eller lignende for en totalt mørkleggelse av hele karet. Siden eggene til neon er lysømfintlige. Venter 4-5 dager for å så se om det yngler der.
Mater yngler med infusorier som jeg lager selv.
Postet 13.04.10 kl 13:29
Endret: 13.04.10 kl 13:38