Muslinger og skjell i akvariet

Heisan

Det begynner å bli endel buzz rundt å bruke skjell og muslinger i akvariet for å få krystallklart vann. Men jeg synes personlig at å betale 50 spenn for f.eks. Gule kuleskjell på 1 cm på Akvariereker.no er blodpris. Spesielt når det anbefales 1 skjell pr. 10-20 liter...da blir det svindyrt.

Er det noen som har erfaring med å bruke norske elvemuslinger eller ferskvannskjell i akvariet? De burde gjøre samme nytta og man får kjøpt de hos spesialfiskebutikker levende for en brøkdel av prisen.
Den Glade Amatør
Heisan Er det noen som har erfaring med å bruke norske elvemuslinger eller ferskvannskjell i akvariet? De burde gjøre samme nytta og man får kjøpt de hos spesialfiskebutikker levende for en brøkdel av prisen.

Norske elvemuslinger er TOTALFREDET. Det er faunakriminalitet å både forstyrre disse i sin naturlige biotop, samt flytte/ta disse inn.
Hva med andre typer muslinger som man selger i butikk...som ikke er norske? Noen som har erfaringer med dette?
Disse er beregnet på å spises.

Ved å bruke disse i ferskvannsakvarier, er risikoen til stede for både overføring av uønskede parasitter, samt spreding av uønskede arter i norsk natur da de da får tilgang til norske "vannløp". Tviler derfor på om dette er lovlig.

Som akvarister, påløper det oss et ekstra ansvar å være bevisst på dette med spredning av uønskede arter.

De skjell vi idag bruker, er tropiske - disse vil derfor ikke kunne etablere seg i norske vassdrag. Evnt, europeiske arter som selges som mat, er beregnet på å enten varmebehandles, eller tilberedes på en slik måte at de ihvertfall ikke kommer ut i norske vannløp.
Blææh...er så lei av at medlemmer her inne legger inn irettesettende svar på tråder uten å svare på det man spør etter.

Jeg spør etter..."er det noen som har erfaring med". .Eivindr_No, det virker ikke på meg som du er en av disse? Synes det er fint at du kommer med tilleggsopplysninger, men du kunne f.eks. ha summert dine svar på denne måten:

"Heisan. Norske elvemuslinger er totalfredet så de får man ikke tak i, ikke bør man prøve på det heller for å unngå å bli kriminell. Når det gjelder levende muslinger man får kjøpt i matbutikk, er jo disse primært ment å spises. De man får kjøpt i akvariebutikker er tropiske arter som ikke overlever i Norge. Men om man også kan få kjøpt tropiske arter i matbutikker, det vet jeg ikke. De artene man får kjøpt levende er ikke evaluert for å være farlige for den norske fauna/flora, dvs. de kan ikke overleve her oppe gjennom året og avkommet lever ikke opp. Muslinger fra matbutikk kan tenkes å ha med seg parasitter og annet grums man ikke vil ha i akvariet sitt, men noen erfaring om dette har jeg ikke."

Et mye hyggeligere svar, mange opplysninger med en riktig konklusjon. Slike svar som du kommer med bidrar ikke til noe annet en å drepe tråder før tråd-starter har fått et skikkelig svar.

Ja, trist det der at man ikke får de svarene man ønsker, og også finner ut at man ikke alltid kan gjøre som man vil.

Min erfaring med muslinger og skjell er på den ene siden kulinariske, på den andre siden innen det fiskeforvaltningsmessige - det ene saftig og kreativt, det andre tørt og regelstyrt.

Beklager at mine ordlegginger ikke falt i smak, og ikke innga den servicen du forventet.

Ser at Akvariereker har "oppskrift" på hvordan drette disse skjellene, kanskje du skulle gjøre investeringen og forsøkde deg på å drette de? Om det er enkelt, kan du oversvømme markedet til hva du anser som rimelig pris på dette, er det derimot ikke så enkelt å drette de - så kanskje du på en annen side finner ut at prisen ikke var helt på den gale siden uannsett ;D
Jøss!!!
Skjønner godt du blir irritert på den herremannen. Svar på spørsmålet eller hold kjeften godt igjen, Eivind_No. Norske muslinger er fredet, kjempe bra opplysning,det. Men du fortsetter jo bare med piss videre.
Skjønner trådstarter.
Ellers har jeg skaffet meg 4 muslinger, betale 39 pr. stk.
Men er usikker på om det var en god ide`, for 2 av fiskene napper i dem. Har hatt dem i 2 dager og mener vannet er blitt klarere allerede.
Plussmedlem
Er vel ikke akkurat så mye poeng i å be folk holde kjeft 3 år etter siste innlegg eller... :p
AkvaDuck
Svar på spørsmålet eller hold kjeften godt igjen, Eivind_No. Norske muslinger er fredet, kjempe bra opplysning,det. Men du fortsetter jo bare med piss videre.

Hva skal en si om denne måten å kommunisere på da?

En veldig lite imponerende form for kommunikasjon, bør en i allefall kunne si!
Jeg får si som min gamle norsklærer, at den person som nedlater seg til å bruke ukvemsord får å fremheve egne meninger, blottlegger seg selv i mangel på generelle kunnskaper og ordforråd, samt mangel på folkeskikk.

Og - som milo sier, så er du 3 år for sent ute.

Ser også på profilen din at dette er ditt første innlegg på AF. Håper ( For din egen del ) at dette ikke er stilen din videre.

- Tore -
Må si jeg er helt enig, folk her inne kommer på en måte inn og knuser drømmer, med måten de ordlegger seg på. Jeg mener at man heller bør oppfordre folk på en allright måte til og eventuelt lese litt og sjekke litt nærmere opp angående dyrene de ønsker og holde, sånn iforhold til akavrieoppsett, eventuelle smittefarer og RØD lister osv. Men på en annen side bør man spare seg for drittslenging og usakligheter, selv har jeg blåst av meg noen ufotjente gloser her inne. Men forstår frustrasjonen over folk som alltid skal klaske sin såkalte ekspertise i trynet på andre på en hoven og småkvalm måte. Det er en grunn til at ikke alle er lærere på skolen, og det er forsåvidt stusselig nok med det som er. Det er ikke alle som har evnen til og vidreføre kunnskap uten og fremstå som viktigper, og sånna folk er det ingen som orker høre på. Jeg mener man alltid må være litt ydmyk, uansett hva man gjør eller hvor flink man er, hvis ikke slutter man og utvikle seg og sine evner.
Men tilbake til skjell ja.

Selv har jeg kjempe gode erfaringer med mine hjertekjell, de er kjempeeffektive både som vann og bunnrensere, absolutt verdt hver eneste krone. Og det er noe jeg kan annbefale på det sterkeste. Mine er nok godt over 2 år, og ser fortsatt friske og fine ut når de titter frem.
Ganske morsome, de beveger seg fritt rundt som dem selv vil.
De fleste skjell kan drettes ganske lett forstår jeg bare ved og ha nok av dem, samlet i et ganske tykt lag av bunnsubstrat. Jeg har ikke helt lest meg opp på den faktiske formeringsprossesen enda, det er heller ikke synelig da dette foregår i bunnsubstratet.
Dahls dyrerike i Moss har gule kuleskjell til 29kr.
Ja, det var en gammel tråd,ja. Det ser jeg,jo.... først nå. Og,ja dårlig valg av ordforråd.
Og også ja, første kommentar her inne. For har egentlig ikke hatt behov for å kommentere noe. Har bare lest en del hovmodige svar til uvitende personer hvor man på toppen av det hele ikke engang svarer på det som det blir spurt om. Og denne gangen klarte jeg ikke holde meg. Jeg synes det er flott med opplysning ang. truede arter, var bare at det fortsetter med hovmodighet videre i kommentar feltet og denne gangen poppet det. Var kanskje irritasjonen på andre ting som kom ut feil
Men, skulle nok latt være og skulle sikkert latt være og skrevet noe mer nå og.
For det er liksom utenfor akvarium emnet. Så blabla ratata og god sommer.

KANSKJE noen kan svare på om man kan sende muslinger i posten? Og hvis noen mener at jeg ikke tenker på muslingens ve og vel, så spør jeg fordi at bare LURER på om det er mulig. Man sender jo snegler i posten
AkvaDuck
KANSKJE noen kan svare på om man kan sende muslinger i posten?

Det går helt fint. Muslingene som er tilgjengelige i handelen har ikke svømt til Norge.
Sending
Bare bestill. De sendes på lik linje som alle andre akvariedyr.
Plussmedlem
Det første usakelige pissinnlegget her var vel strengt tatt Akvaduck sitt. Selv om Eivind ikke svarte direkte på det som var spørsmålet, så var det relatert til det. At folk ikke alltid tåler å få svar som ikke er nøyaktig det de selv ønsker er deres problem. Tåler man ikke å få svar, så får man la være å spørre.... Hvis man alltid skal få kjeft om man kommer med et svar noen ikke liker eller fordi man motsier noen så kommer forumet snart til å bestå av en haug med newbies som sitter og gir hverandre dårlige råd, og ingen av de mer erfarne gidder å bry seg med å svare....

Snapp
Ja, det var en gammel tråd,ja. Det ser jeg,jo.... først nå. Og,ja dårlig valg av ordforråd. Og også ja, første kommentar her inne. For har egentlig ikke hatt behov for å kommentere noe. Har bare lest en del hovmodige svar til uvitende personer hvor man på toppen av det hele ikke engang svarer på det som det blir spurt om. Og denne gangen klarte jeg ikke holde meg. Jeg synes det er flott med opplysning ang. truede arter, var bare at det fortsetter med hovmodighet videre i kommentar feltet og denne gangen poppet det. Var kanskje irritasjonen på andre ting som kom ut feil :) Men, skulle nok latt være og skulle sikkert latt være og skrevet noe mer nå og. For det er liksom utenfor akvarium emnet. Så blabla ratata og god sommer.

Hallo Snapp!

Nå er du ikke den første som har latt deg "rive med i stundens øyeblikk" og benyttet ord som en i ettertid gjerne skulle vært foruten. Dette har vi nok vært igjennom de fleste av oss. Du skal heller ikke la være å skrive, for forumet har så absolutt behov for "nytt blod".
Ydmykhet - Jeg velger her å sitere Sander Nørholm fra innlegg i denne tråden: Jeg mener man alltid må være litt ydmyk, uansett hva man gjør eller hvor flink en er, hvis ikke slutter man å utvikle seg og sine evner. Dette er kloke ord!

Tror kanskje vi akvarister skulle ha dette mer i "bakhode".
Noe som forbauser ( Ordet irritert skal vi i følge statuttene på AF ikke bruke ) meg er, at selv akvarister som har 1000, ja 1000 vis av innlegg, og som til sine tider deltar i opp til 10 til 15 aktuelle tråder på en gang, er fulstendig blottet for selvkritikk og uten et snev av ydmykhet, til tross for at disse også til sine tider kan bli imøtegått med konkret faglig dokkumentasjon.
Dette irrit.... forbauser meg like mye som som alle de ferske og udugelige "newbiesene" som ikke får de rette svara, som de selv ønsker å få.

For at ikke innlegget skal utløse et "ragnarrokk" vil jeg gjerne presissere at det er satt på spissen! Men burde i allefall kunne taes til ettertanke.

Og- til deg Snapp, en riktig god sommer tilbake!

- Tore -
Akvariehandler på nett?
Noen som vet om noen gode akvarienettbutikker?
Hei!
Ser dette er en gammel tråd, og ser butikken det refereres til (akvariereker) ikke er tilgjengelig lenger (i det minste ikke på oppgitt URL).
Men jeg blei nysgjerrig på temaet, og lurte på om noen hadde noe mer informasjon om levende skjell og slikt i akvariet? Noe link til sider om oppdrett, eller hvordan de går sammen med andre skapninger i akvariet? (Lurer også på hvor man får tak i sånt, har ikke sett det i butikkene - men heller ikke spurt).
Tilfeldig bekjentskap
© Karl Kristian
Reklame for plussmedlemskap