Reker sammen med kamfisk?

For en tid tilbake satte jeg opp et rekekar, ble kjempe fornøyd med resultaten.
Kjøpte en ny Kampfisk hanne som skulle gå sammen med ei dame i en 40 L, i starten så alt bra ut. Han begynte å skumme, men snart begynte han å nappe finnene av henne osv. Så også at han blåste seg opp til Vifterekene mine, han gikk ikke til 'angrep' på de.. Men flyttet han.

Han går nå i det som skulle bli rekekarr & jeg er litt i tvil om jeg vil ta sjansen på å ha reker oppi der. Vil ha noen med farger på.

Noen som har erfaring med dette? Svar mottas med stor takk!
eg har hatt det, det gjekk bra i begynnelsen men når kampfisken fant ut at det smakte godt så var rekene plutselig vekke. Eg ville ikkje anbefalt dette.
Betta (som kampfisk f.eks) er veldig glade i levendefôr. Jeg har hatt et par kampfisk og de gjorde sport ut av det å snike seg innpå og hogge til når en reke satt og passet sine egne saker.

Det er store sjanser for at rekene vil bli dyrt levendefôr for en kampfisk.
Hos meg går kampfisk sammen med reker, dronningrasbora og kuhliål i en 63 l. Dette går veldig bra, og rekene formerer seg. Har rikelig med javamose og hornblad i karet, som gir skjul for rekene. Ser også at kampfisken kan svømme rett forbi rekene uten å bry seg. Selvsagt er det store individuelle forskjeller mellom kampfisker, som andre individer, så du må nok regne med at rekene blir mat...
Takker for svar
Tror jeg legger planen om reker litt på is her da.
Har ei Kampfisk hoe som går sammen med 2 Viftereker, de bryr hun seg ikke noe om (Han Kampfisken som jeg hadde før, lot også disse være ifred) . Disse er jo større en feks krystalreker osv. Den nye hannen yppet seg på de fleste selv sitt eget speilbilde, så helt tydelig at de er forskjellige individer.

Hvis han først er 'så tøff' vil han vel ikke forandre seg.
Har også en stor posjon javamose, men spørs om det hjelper.
De går fint sammen, men ikke regn med at rekeynglene synes det er moro men det er jo ikke noen krise så lenge voksenrekene trives.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap