- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Krabbe i pumpa -greit eller?
Krabbe i pumpa -greit eller?
Etter å ha lett etter min brune/sorte ferskvannskrabbe i ukesvis, fant jeg den i pumpa i dag. Jeg har en hang-on-pumpe med blåsvamper i. Her har den tydeligvis overlevd i flere uker.
Fisket den opp men nå er den på ny på vei opp mot pumpa.
Hva i alle dager er så fint med å bo der og hva spiser den?
Den har landdel som den aldri bruker, og jeg gir den pellets for krepsdyr - men den rører de aldri. Rekene koser seg stort, da.
Den virker frisk og rask og det er ikke større dyr enn sngegler, moskitorasbora og kirsebærreker i karet, så den kan umulig føle seg truet.
Skal jeg bare la den holde på i pumpa eller skal jeg tette pumpa med flere svamper?
Må bare legge til at den har mange gjemmesteder i form av røtter og stein.
Fisket den opp men nå er den på ny på vei opp mot pumpa.
Hva i alle dager er så fint med å bo der og hva spiser den?
Den har landdel som den aldri bruker, og jeg gir den pellets for krepsdyr - men den rører de aldri. Rekene koser seg stort, da.
Den virker frisk og rask og det er ikke større dyr enn sngegler, moskitorasbora og kirsebærreker i karet, så den kan umulig føle seg truet.
Skal jeg bare la den holde på i pumpa eller skal jeg tette pumpa med flere svamper?
Må bare legge til at den har mange gjemmesteder i form av røtter og stein.
Postet 18.05.10 kl 15:11
Endret: 18.05.10 kl 15:15
Jeg vet ikke, men jeg tror ikke det..
Jeg har nå ikke saltvannsakvarium, og jeg er en nybegynner med fisk og skalldyr og sånt, og jeg tror da at krabba kommer seg ikke løs, for filteret suger inn. Du bør kanskje prøve å oppsøke en veterinær eller ekspert og spørre hva som virkelig skjer med krabben din. Hvis den er liten, kan det godt hende at den har sugd seg fast. For all del, ikke tett pumpa di.
Postet 22.05.10 kl 20:40
MarieMJeg har nå ikke saltvannsakvarium, og jeg er en nybegynner med fisk og skalldyr og sånt, og jeg tror da at krabba kommer seg ikke løs, for filteret suger inn. Du bør kanskje prøve å oppsøke en veterinær eller ekspert og spørre hva som virkelig skjer med krabben din. Hvis den er liten, kan det godt hende at den har sugd seg fast. For all del, ikke tett pumpa di.
Hva? Nå er du ikke seriøs, eller??
Dilla:
Krabben din synes antakelig at filteret er et fint hi, og der finner den nok matrester etc
Er jo kjedelig med en krabbe man aldri ser, så du kan f.eks legge flere svamper i pumpen slik at den ikke kommer seg inn der, for å "tvinge" den til å finne seg en annen ynglingsplass
Postet 22.05.10 kl 21:09
julnil[QUOTE=MarieM]Jeg har nå ikke saltvannsakvarium, og jeg er en nybegynner med fisk og skalldyr og sånt, og jeg tror da at krabba kommer seg ikke løs, for filteret suger inn. Du bør kanskje prøve å oppsøke en veterinær eller ekspert og spørre hva som virkelig skjer med krabben din. Hvis den er liten, kan det godt hende at den har sugd seg fast. For all del, ikke tett pumpa di.
Hva? Nå er du ikke seriøs, eller??
Dilla:
Krabben din synes antakelig at filteret er et fint hi, og der finner den nok matrester etc
Er jo kjedelig med en krabbe man aldri ser, så du kan f.eks legge flere svamper i pumpen slik at den ikke kommer seg inn der, for å "tvinge" den til å finne seg en annen ynglingsplass
Prøver du å kalle meg dum? Er ganske dum på det stedet, men seriøøøøst da.
Postet 22.05.10 kl 21:41
MarieMPrøver du å kalle meg dum? Er ganske dum på det stedet, men seriøøøøst da.
Hun prøver nok ikke å kalle deg dum, med en liten tommelfingerregel er at om du ikke har peiling, ikke svar. Som du sier selv er dunybegynner og vet ikke noe om den arten det er snakk om, og da er det nok best å ikke gi informasjon som kan være både feil og forvirrende.
Jeg er enig med Julnil, krabben synes nok pumpen er et finfint gjemmested. Kansje prøve med et enda bedre gjemmested? En liten hule eller noe?
Postet 22.05.10 kl 22:04
Den har flyttet inn i lavasteinen
Heisann..
Takk for svar.
Etter mye om og men og litt tettere "besvampning" har krabba endelig tatt til vettet og flyttet inn i lavasteinen. Steinen har flere hulrom og er som en hule å regne pga plantene på overflata.
Tror det vil bli bedre for den.
Takk for svar.
Etter mye om og men og litt tettere "besvampning" har krabba endelig tatt til vettet og flyttet inn i lavasteinen. Steinen har flere hulrom og er som en hule å regne pga plantene på overflata.
Tror det vil bli bedre for den.
Postet 24.05.10 kl 00:30
Den likte seg nok i pumpa den. Vet hvilken pumpe du tenker på, og kan med trygghet si at det ikke vil skade om den går å legger seg i den flere ganger. Den ligger vel der vannet kommer ut, og spiser vel på algene som er der.
Det eneste jeg ville "tettet" godt til er akkurat der propellen er. Sett litt ekstra svamper rundt der så han ikke kommer inn til den.
Det eneste jeg ville "tettet" godt til er akkurat der propellen er. Sett litt ekstra svamper rundt der så han ikke kommer inn til den.
Postet 24.05.10 kl 11:34
Postet 24.05.10 kl 17:03