Blir ikke kvitt "pestsnegler"

Hei,

Jeg har hatt akvarie siden i august i fjor. Det første som dukket opp var små snegler. Jeg vet ikke hvor mange jeg har plukket ut derfra, men det må være minst 1000 hittil. De formerer seg noe så innmari, og jeg lurer på hvor mange ganger innavl skal til før disse sneglene dør ut av seg selv?

Er det metoder som kan ta kværken på disse?

Jeg driver for øvrig en del med diverse fysikkeksperimenter - på hobbybasis. Så jeg har klart å ta en del snegler med laser - rett og slett ved å fokusere på dem uten å skade fiskene. Det tar 1/10 sekund, så sier det "POPP!", og sneglen er kokt. Jeg ser at metoden er nokså tungvint, og vil gjerne få tips om en metode som tar rubb og stubb, egg, og hele greia.

Jeg har ikke hatt flere planter oppi der siden vi installerte akvariet.

Hva gjør jeg?

Snille og slemme triks er velkomment - uten å skade fiskene.

Mvh.

Vidar
hei
snegler formerer seg veldig fort hvis du overforer, vær nøye med at fisken spiser opp alt foret med en gang. snegler rydder bare opp etter fiska og er egentlig bare bra og ha. men det finnes jo en snegle som heter asiatisk jegersnegle som spiser andre snegler (kan kjøpes på akvariereker.no) så er det jo en del fisk også som spiser snegler, info om det finner du her på akvaforum
Asiatisk jegersnegle er notert . Kjøper det så fort jeg kan.

Jeg fôrer én gang om dagen med enten en liten bit mygglarver, eller et lite dryss kampfisk fôr - kobbertetraene liker også dette veldig godt, selv om kampfisken som oftest får dette. Det er også et par albinomaller oppi der som støvsuger bunnen for fôr som rekker å falle helt på bunn.

Kan jeg få samme problem med at det en dag er tretti milliarder asiatiske jegersnegler oppi der? Jeg tenkte hvis at den tilfeldigvis hadde noen egg på lur...

Vidar
Nei, asiatiske jegersnegle formere sig ikke så fort da! De er nok nogle af de langsommeste til at formere sig som jeg kenner, og jeg avler dem selv
Så længe du ikke har andre snegle i karret du gjerne vil beholde, så vil jeg købe et par jegersnegle. Har du andre snegle i karret du vil beholde, du´r jegersneglene ikke, da de ikke ser forskjel på "maten"
Jegersnegle kan du kjøbe på akvariereker.no og her på basen også. Held og lykke.
DU TAR DE MED LASER!!! UBETALELIG! utrolig kult! Jegersnegle på engelsk heter Assasin snail, mener jeg så da har vi laser og vi har ninjasnegler! Ser for meg at det kan bli film av dette!
hadde samme problem som deg under innkjøringa. tenkte som så at siden det ikke var fisk der, skulle jeg kvitte meg med de dyra ( som hadde tatt hele akvariet, og griset skikkelig til med bæsjen sin) uansett metode.

det eneste jeg ikke ville ta kverken på var filterbakteriene. siden sneglegift ikke lenger er å få kjøpt, bestemte jeg meg for å forgifte karet med ammoniakk ( salmiakk fra butikken). etter en vanvittig dose, tok de omsider kvelden. det gjorde enkelte av plantene også, selv om de fleste overlevde ( lettere redusert). ok: noe tungvint løsning, men sneglefritt !

da jeg kjøpte planter neste gang, kunne jeg se at det fulgte med en del snegler, så jeg ga plantene et raskt dypp på 5 min i sterk salmiakkoppløsning, for deretter å skylle mange ganger i rent vann.

ganske fornøyd med påfunnet mitt. i 2 uker.

så var de der igjen. små dyra. eggene hadde overlevd på de siste plantene. alt det styret mitt var helt forgjeves.

det jeg gjorde da, var det jeg skulle gjort for lenge siden; løp ned til butikken og kjøpte en mordersnegl. trodde ærlig talt ikke den ville være særlig effektiv, da jeg ikke skjønte hvordan den med sin beskjedne fart, skulle kunne finne alle de små pestsneglene.

men den var utrolig tøff, og artig å ha i akvariet. etter et par dager kunne jeg observere tomme snegleskall som fløt i overflata! nå har jeg ikke sett en pestsnegl på flere uker, og lurer nesten på om jeg burde putte oppi noen, så jegersneglen min har noe å ete : )

Om du reduserer foringen, så får du ikke problem med pestsnegler..

Jeg har pestsnegler, alle de tre vanlige typene faktisk. Bestanden vokser ikke, men holder seg på et jevnt nivå fordi jeg ikke overforer. De vokser bare i antall, og "tar over" akvariet dersom de har ubegrenset tilgang til mat og ressurser. Uten det, så stopper også den ekstremt raske økningen opp.

De gjør jo ingenting galt, de hjelper bare til å spise døde planterester, alger og osv.

Så jeg anbefaler å kutte ned på foringen. Om du vil bli helt kvitt dem, så kjøp jegersnegler.
tror en del botia fisk også er sneglespisere
Kloreker skal også ta slike små pestsnegler, og kloreker passer vel gjerne til flere kar enn det de sneglespisende botiaene (som ofte blir store) gjør.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap