Tilsetninger ved sneglehold

Jeg er relativt ny i gamet, har et kar på 120 liter som jeg har hatt et halvt års tid. Jeg fikk med et par eplesnegler da jeg kjøpte de første fiskene, siden de er gode algeetere (i tillegg til at de er veldig fine selvfølgelig). Disse døde ganske raskt. Forsøkte igjen, da butikken mente de kunne har vært svake/syke, men disse døde også etter kort tid. Nå har jeg lyst til å forsøke på ny og i den forbindelse så tenkte jeg at det kunne være lurt med litt vannforbediringsmidler. Jeg har akkurat begynt å bruke AquaSafe i forbindelse med vannskifte og har også skaffet GH-salt (Noraq GH-salt). Er det andre ting jeg burde tenke på når det kommer til vannforbedring? Akvariesalt? Tester vannet jevnlig for NO2/pH/GH etc.
Låste dem seg inne i skallet, eller hang dem bare ut av skallet?

Hvis de låser seg inne kan det være at dem blir plaget av andre fisker. Hvis eplesnegler blir mobbet så låser de seg inne og kommer som regel aldri ut igjen. Hvilke andre arter har du i akvariet?

Har du brukt noen andre tilsetningstoffer eller medisiner nylig?

Eplesnegler er veldig sensitive for kobber. Bruker du varmt vann fra springen når du bytter vann? Varmt vann øker utskillingen av kobber fra kobberrør. Derfor bør man helst bruke kaldt vann som har runnet litt fra springen og lar det stå til temperering over natten. Aquasafe vil også hjelpe, da det binder slike metaller. Tilsett gjerne aquasafe i vannet mens det står til temperering.
milo83
Låste dem seg inne i skallet, eller hang dem bare ut av skallet? Hvis de låser seg inne kan det være at dem blir plaget av andre fisker. Hvis eplesnegler blir mobbet så låser de seg inne og kommer som regel aldri ut igjen. Hvilke andre arter har du i akvariet?

Har gullbarber, kardinalneontetra, honninggurami, ancistrus og pansermaller. Barbene kunne virke litt nysgjerrige på sneglene, men det virket ikke som om de plaget sneglene.

De siste beveget seg rundt titt og ofte i en ukes tid, før de fløt rundt på toppen mens de hang ut av skallet. De reagerte ikke da tok dem ut og dyttet litt på foten.

milo83
Har du brukt noen andre tilsetningstoffer eller medisiner nylig?

Nei. Har generelt brukt lite tilsetninger.

milo83
Eplesnegler er veldig sensitive for kobber. Bruker du varmt vann fra springen når du bytter vann? Varmt vann øker utskillingen av kobber fra kobberrør. Derfor bør man helst bruke kaldt vann som har runnet litt fra springen og lar det stå til temperering over natten. Aquasafe vil også hjelpe, da det binder slike metaller. Tilsett gjerne aquasafe i vannet mens det står til temperering.

Tempererer kaldt vann fra springen over natten. Unngår varmtvannstanken.
Rørene i huset er ikke av nyeste dato, så det kan vel hende at de utskiller en del metaller på grunn av elde.
Jaja, man lærer så lenge man.. også videre.

Testet vannet en gang til. Fant ut at det nok var litt lav pH, og KH på 0.
Tilsatte litt bikarbonat utrørt i akvarievann. En time senere var pH på 7.2 og KH på 120ppm.

Nå har de to siste nyanskaffelsene begynt å bevege seg litt rundt og ikke bare surfe rundt overflaten i et forsøk på å unnslippe.

Så nå blir det spennende om de faktisk holder ut i karet...
Du bør tilsette GH salt, det er viktig for skallet til epleseglen. Anbefalt GH: 5.0 - 40.0 dH. Eplesegler bør få litt grønnsaker, særlig hvis det er lite alger. Mine er veldig glade i squash.

Mange av seglene som selges i dyrebutikk er halvdøde, kjøp aldri segler som ikke er aktive... Kanskje finner du noen til salgs på "Rubrikk"? Har selv over 50 bitte små blå eplesegler som jeg skal selge om ca 1 mnd.

Eplesegler bør ikke ha akvariesalt, men litt kan fungere.
Hellere brug GH+ eller TH/GH+ og ikke (GH-salt (Noraq GH-salt).)
Jeg vet at andre bruger GH-salt men en generel observation er at snegle ikke liker salt. Jeg bruger altid GH+ da der ingen salt er i og andre jeg kender der holder store mengder af snegle bruger det samme. Held og lykke
Jeg har 2 fullvoksne eplesnegler i mitt 63l kar. Den første jeg hadde døde i en kombinasjon av annen fisk som "mobbet" og maten den fikk (ga den agurk, squash og mat ment for snegler i dyrebutikk, men den døde likevel). De 2 eplesneglene jeg har nå får frossen spinat da dette hjelper dem med å bygge opp et sunt skall, og de har nesten fordoblet str sin på 6 mnd og de stortrives Jeg tilsetter aquasafe, gh-salt og Ph/Kh-salt når jeg bytter vann.

Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap