Red bee og black bee klasse..

heisann..hvordan er det med desse rekene,går det an og ha 5 red og 5 black bee klasse B eller C og yngelen kan kansje kan bli klasse S+ eller SS?
eller blir dei og klasse B eller C?
Klasse B kan godt få yngel i alle andre klasser, og dette gjelder for alle klassene.
så uanset hva slags klasse eg kommer til og kjøpe så kan dei få alt fra C til SSS?
Kine Kristine
Klasse B kan godt få yngel i alle andre klasser, og dette gjelder for alle klassene.

Klasse B reker får mesteparten bare kl. B reker hvis du ikkje har krysset eller de har gen med golden eller snowwhite.

Så hvis du kjøper dårlig klasse får du dårlige rekeyngel klasser, såfremst i stammen din har bedre klasser da.

Hvis det hadde vært så lett å bare kjøpe dårlige klasser som klasse c, og håper på at alle babyene blir SSS eller snowwhite. Hadde jo de som solgte bedre klasser ikkje fått solgt noen da. Det er som å tro på julenissen.

Det er mulig du får kanskje en bra yngel med klasse A,S med å holde klasse b sammen men det er 0.000000001 prosent sjanse.

B+B=B

B+A=B,A,S
Var ikke slik at jeg mente alle ville få yngel i de beste klassene, men at det gikk ann å avle på de slik at de fikk bedre stammer.. Men som du sier tar dette tid, og man må ofte bringe inn reker fra forskjellige forhandlere. Dette også for at det ikke skal bli for mye innavl i bestanden.
Man må også ta ut de som ikke lever opp til standaren, slik at ikke disse får blandet seg med de andre.
Er ikke så mange i Norge som driver med den slags avl på reker enda, men det kommer vel.
Tommy har helt rett med skjemaet sitt. Klasse (eller grade, grad) A er egentlig gjennombrudd til de høgare klassene fra S oppover. Karakteristisk for klasse A er fire hvite striper uansett mønsteret og fargeintensiteten. Her begynner Red Bee. Klasse B har kun tre hvite striper og er det som man kalles for Røde Krystallreker.
Husk derfor, at alle Red Bee er også Røde Krystallreker men ikke alle Røde Krystallreker er Red Bee :o
Nå kan man komme ganske rask oppover i klassifiseringen med innkryssning av Snow White. Men fargeintensiteten av hvitfargen forsvinner og det er meir enn en bakdel. Så her bør man være forsiktig. Anbefaler derfor ved innkryssning av Snow White en splitting av Red Bee gruppen man har. Den ene delen kan man krysse med Snow White og den andere skal gå for seg sjølv.
Eg syns iallfall at en god klasse B med intens farge og god avgrensing av fargene er kvalitetsmessig mykje bedre enn en dårlig utfarget Mosura eller Flowerhead.
Angående innavl og innkryssning av nye linier tror eg at det blir gjort for mye stress om veldig lite. Faren for misdannelser av dvergreker pga innavl er iallfall lite. Unntak som eg ser i mine kar og kan skyldes på innavlssymptomer er kanskje hos Svarte Tigerreker (her mener eg den ekte Quante-linien og IKKE Svarte Tigerreker OE) som har en mysteriøs massedødelighet hver høst og hos Gule Reker som har gått i formeringsstreik siden 2 år og er nesten utryddet. Hos de Svarte Tigerreker er eg nesten sikker at genpoolet er veldig begrenset og at de sliter med manglande variasjon.

Angående seleksjon (eller sortering) av rekene er det kun logisk at man sorterer mye hardere (eller stringent) på Hanner. Hvis man forfølger ett seleksjonsmål er det teoretisk EN (dårlig) Hann som kan ødelegge hele resultatet.
Dette er mye arbeid og krever orden og tålmodighet. B.a. en grunn at for eksempel Mørkeblå Tigerreker vil alltid bli dobbelt så dyre som vanlige Blå Tigerreker OE.

Keep breeding!
Hei Micha. Bra me er enige.

Eg ringer deg snart angående high class reker. Snakkes
Tilfeldig bekjentskap
© 2nelise
Reklame for plussmedlemskap