Langarmsreker

Jeg kjøpte langarmsreker, fra akvariereker, å de har vokst seg veldig veldig store nå, ingen har fått rogn enda, men den største av de har nå fått kraftig rød farge på klørne, på to felt ett på hver klo, betyr dette at den nå er kjønnsmoden?

skal alle bli sånn før de kan få yngel, eller er dette et tegn på at dette er en hann/hunn?? eller blir alle sånn?

Eler er det kun den som dominerer, for det gjør denne?
ingen som vet noe om langarmsreker? noen som vet hvor jeg evt kan finne info da?
Plussmedlem
Min erfaring er at de blir kjønnsmodne rundt 4 centimeters lengde, altås halvveis utvokst omtrent. Fargen på skallet forteller ingenting om kjønnet, men størrelsen på reken er en indikasjon. Hannene blir større og får kraftigere klør enn hunnene. Fargen kan derimot være en indikasjon på trivsel og velvære, da reker som får godt stell gjerne blir kraftigere i fargen etter hvert. Men det er store forskjeller individuelt.

Ellers skal disse være enkle å få i lek da de ikke er så fryktelig kravstore. Rent vann, godt med mat og gjemmesteder, så går det liksom av seg selv.

PS: Jeg går ut i fra at det her er snakk om indiske langarmsreker.
Viktor
Min erfaring er at de blir kjønnsmodne rundt 4 centimeters lengde, altås halvveis utvokst omtrent. Fargen på skallet forteller ingenting om kjønnet, men størrelsen på reken er en indikasjon. Hannene blir større og får kraftigere klør enn hunnene. Fargen kan derimot være en indikasjon på trivsel og velvære, da reker som får godt stell gjerne blir kraftigere i fargen etter hvert. Men det er store forskjeller individuelt. Ellers skal disse være enkle å få i lek da de ikke er så fryktelig kravstore. Rent vann, godt med mat og gjemmesteder, så går det liksom av seg selv. PS: Jeg går ut i fra at det her er snakk om indiske langarmsreker.

Tusen takk for gode råd

Det er ikke snakk om indiske langarmsreker nei, burde kanskje komt på at jeg må skrive sorten..beklager det..jeg har:

Blå Langarmsreke (Macrobrachium sp. `hankocki`)
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap