Reker som dør

Inaktiv bruker
Heisann jeg har ett problem med at reker dør.
jeg har kirsebær og blå tiger reker i karet mitt, samt 7 contradens og 2 ancitrius maller.
har litt nitrit i karet. 0.1 med JBL dråpe test.
Jeg bytter vann hver dag så lenge jeg har nitrit i karet.
hva annet kan gjøre at rekene dør og det er ikke bare 1 og 2 men jeg ser at reke beholdningen har fått ett kraftig bekjæring i antallet
har en 1200L/t pumpe i 100liters karet
Hvor mange liter i timen en pumpe peiser ut er ikke det som avgjør hvor bra den er til å filtrere og rense vannet biologisk. Det er hvor mye filtermedier (svamper o.l.) det er plass til inni filteret som er av betydning. Så det er bedre at folk oppgir merke/produsentnavn og evt modellnr når du skal fortelle hva slags filterløsning man har i et akvarium.

Reker er skjøre dyr. De er de første som dør hvis det forekommer den minste forurensning. Jeg så et dokumentar-naturprogram en gang, og han som var i villmarken fortalte at "Hvis du lurer på om vannet i en bekk kan drikkes, så se etter reker. Er det reker der, er vannet rent nok til å drikkes siden de dør med en gang det finnes forurensning!"

Fisk tåler mer enn reker gjør, så derfor dør ikke fiskene dine av det du forteller om nitritt-nivået.
Er akvariet forresten ganske nytt, siden du har nitritt? Hvor stort er akvariet? Er alle fiskene satt inn ganske nylig, eller økte du antallet fisk med mange på en gang ganske nylig?

Når det gjelder rekene, så vil det bedre seg med hensyn til deres overlevelse hvis dette problemet med filteret ditt og nitritten forsvinner. Spørsmålet som er viktig for deg å finne svar på er jo hvorfor du har nitritt. Er filterpumpen for liten for akvariets størrelse?
Inaktiv bruker
akvariet er 100liter. pumpa jeg har er am-top 3338. der er det bioballer og zeolitt og en grovsvamp og finfilter. akvariet har jeg hatt i gang ca 2mnder.
jeg kickstartet karet med guffe fra det andre karet mitt og etter ca 2uker hadde jeg kirsebær oppi. og etter ca 1mnd hadde jeg 2 contradense og så kjøpte jeg 12 blå tiger har nå 4 igjen så jeg klarer å telle. så etter noen uker kjøpte jeg 2 ancitrius maller og etter ca 2 uker til kjøpte jeg 5 til contradens.
mulig jeg gjorde noe feil da jeg byttet pumpen ut med en ny.
hadde jbl cristal 120 i karet før.
My Norwegian isn't fantastic, I can read better than I can write, so I hope you don't mind that I answer in English.

Sometimes you will see that large numbers of shrimp die due to molting problems (hamskift?)

This can sometimes be because of a lack of Calcium in the water, which they need to create new shells.

Also stress can kill them, from large temperate changes, many fish/not enough hiding places ect.

It could really be a number of things

PH too high?
Ph swings more than 1.0 could do it
Temperature swings
Parasites
Molting problems
Too much protein in their diet can cause molting problems as well by the way

Like Mona said, we need more info if we are to help, and even then it might not be enough to find the cause, being that shrimp are such fragile creatures in some cases (not the kirsebaer shrimp though, those are quite hardy)

I would think about calcium and more plant food in their diet, but thats just my guess

Good luck!
Inaktiv bruker
jeg har en kalk stein i karet. så bør ikke vær problem med kalk. den løser seg vel opp i vannet eller rekene spiser på steinen ? når jeg tar vann skifte går temp fra 26grader til ca 23grader. har matet en del med frøsne røde mygglaver i det siste.
Glem mygglarver!
Det er protein og kjøtt 100%. HUSK at reker er alge/plante spisere. Dessuten trenger ikke reker å fores ofte, de finner masse rusk og rask i et godt innkjørt kar uansett. Forer mine med erter/agurk el. wafers en gang i uka.
Du bytter vann hver dag? Lufter du vannet først? Reker tåler ikke klor som vi har i vannet vårt. Luft vannet i rom temperatur i et døgn. Blå tigerreker skal ha varmt vann og høy ph... Mye å passe på her Thomas.
I agree that it COULD be too much protein in the diet. Some shrimp keepers make the mistake of feeding too much protein because they see how the shrimp absolutely LOVE it! But I have heard the idea compared to this; a lot of people LOVE bad food too - like Mcdonalds for example, but just because it's good doesn't mean that it is good FOR you.

Im not sure I agree with the high ph statement. How high do you mean Atle? I've read that a ph range of 7.2-7.4 is ideal for tigers. But there is A LOT of disccuision in shrimp forums about PH. You can basically think of PH like this; the more inbred that particular strain of shrimp is - the lower the ph should be because they won't be able to tolerate it as well. High grades of CRS for example are very inbred and require much more stable water conditions.

Also, a lot of shrimp keepers feed their shrimp every other day. I didn't feed my shrimp at all for awhile, because they were low numbers and the aquarium that they lived in is very large. It all depends on population sizes.

If you have mineral stones in your aquarium then I doubt it would be a calcium problem then, good job

I think at this point you should cut out the protein from the diet and see what happens. With shrimp there can be so many reasons for a problem that all you can do is eliminate the suspected problems one at a time until you find a solution. If you are lucky then the protein IS the problem at you will have a fix.
Nice to see some more people with an interest a little above average for shrimps! Keep writing, Nathaniel. I read all I can find about shrimps here.
Hei,

fint å treffe deg her igjen, Nathaniel enig med deg ang. pH. Mykje omdiskutert blant rekeakvarister. Eg har ett akvariet med Blå Tiger med pH 6,2 - 6,6 (CO2) som går uten problemer siden meir enn 2 år. Ett annet kar går like fint med pH 7,2-7,4 (uten CO2). Noen mener at Blå Tigerreker får finere blå farge med i ett litt alkalisk miljø. Kan ikke si det heller.

Det er mange veier som fører til suksess med reker men endå fleire veier ender med dødelighet. For å finne ut korfor rekene dør er det interessant å vite meir om korleis de ser ut før og etter de dør og korleis er oppførsel. Blå Tigerreker som har ett problem er ikke veldig aktive og nesten apatisk. Hvis de har misfarge i tillegg kan det være bakterieinfeksjon. Hvis panseret er brudd his de døde er det ett skallskifteproblem som kan være forrelatert (feil for / for mye for). I tillegg ser det ut for meg at akvariet er for lite innkjørt sjølv om det har gått fleire veker, litt høg NO2 vises dette også. Men NO2 er ikke direkte farlig for rekene.

Kombinasjon dvergreker - L-maller er problematisk spesiell etter så kort innkjøringstid. Miljøet er veldig ustabil fortsatt og dette misliker rekene. L-maller vil ha ganske høge temp. og reker ikke så høge. Eg ville ikke gå høgare enn 26 grader for Blå Tiger heller, helst mellom 23 og 25 grader, men H. contradens trives best med litt varme.

100l er en fin størrelse for rekene kanskje sammen med noen Coryer. Anbefaler å kjøre karet videre og hvis det mislykkes nå med rekene vi, kan du jo prøve igjen om 4 - 6 månader (men uten L-maller).

Mvh
Micha
Thanks for the nice message Mona

Nice to meet you here again too Michael! I was thinking earlier "hope Michael comes on and takes this thread, he probably has some ideas we haven't thought of"

Also, if someone would rather that I wrote in Norwegian I can give it a try, it will be less understandable though, that I can promise you
Inaktiv bruker
Atle: nei jeg lufter ikke vannet før jeg hiver det oppi. har laget meg sånn hendig hurtigkobling med lang slange på vasken som jeg har på kjøkkenet :P så jeg slipper bøtter og søl. bor bare i en 46m2 leilighet :P
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap