Caridina cf. spongicola

heisann..fant denne på google
og på youtube
ser at det er ingen her inne som har omtalt denne eller har denne..hvorfor?
var ganske kule
er det noe spesielt med denne si ingen har denne?
Reker fra Sulawesi kommer sent men sikkert. Disse rekene er dyre,sjeldne,kravstore og vanskelige å ha så derfor har ingen de ennå.

Spongicola reken lever maks 2-3 uker og dør i akvarier og ingen vet hvorfor. De lever av en svamp som man finner fra Sulawesi/Indonesia. De er også sjeldne i handelen og meget dyre.

Tvillingbror reken som heter kardinalreken er fra samme plass, som er lettere å ha med å gjøre og er mulig å drette på.

Men reker, krabber og snegler fra Sulawesi kommer for fullt nå tror eg. Disse er veldig populær i Tyskland og Asia. Disse trenger da høyt temperatur og Ph. Og de med nanokar bør prøve disse da de trenger ikkje så stor plass.
Ja, C. spongicola er en av de rekearter fra Sulawesi som er meir vanskelig. Mange har prøvd (ikke i Norge) og de fleste har ikke fått de til... men, men det er noen få som har hatt formering hos de. Så det er mulig.

Men reker, krabber og snegler fra Sulawesi kommer for fullt nå tror eg. Disse er veldig populær i Tyskland og Asia. Disse trenger da høyt temperatur og Ph. Og de med nanokar bør prøve disse da de trenger ikkje så stor plass.

hvilke reker og krabber snakker du om da?
har du noen linker eller bilder av dei som kommer til norge om kort tid?
thomsen
[QUOTE]Men reker, krabber og snegler fra Sulawesi kommer for fullt nå tror eg. Disse er veldig populær i Tyskland og Asia. Disse trenger da høyt temperatur og Ph. Og de med nanokar bør prøve disse da de trenger ikkje så stor plass.

hvilke reker og krabber snakker du om da?
har du noen linker eller bilder av dei som kommer til norge om kort tid?

Hei!

Sender deg en tysk side som viser en oversikt over noen arter som har kommet fra Sulawesi, men de finner nye sorter hele tiden. Det som er spennende er at disse sortene ligner på saltvannsreker og krabber men lever på ferskvann.

Men en ulempe med rekene herfra at de er veldig sjenerte og blir ikkje større enn 1-2cm. Så de er mini.. Så du må konsentrere deg hvis du skal se på de.

Link:http://www.mimbon.de/archives/112

Som du ser er panter krabben og vampyrkrabben derfra.Oransje sulawesi snegler og mangen andre kule snegler også.

Blueberry reken kommer også herfra og noen på Akvaforum har hatt disse tror eg.

Kardinalreken og gold flake reken tror eg kommer til Norge. I Tyskland og nedi Europa har de hatt disse rekene lenge nå og har større Sulawesi utvalg enn oss.

der var de mange kule og fine reker..men er det noen reker fra andre deller av verden som er lette å halde?
hvilke reker ser du for deg å få tak i, som ikke er komme til norge ennå?
Sulawesi reker er ikkje for nybegynnere så det er sagt. Da disse krever perfekt vann og ph,gh,kh målinger.

Det finnes endel andre reker fra Asia som er mye lettere å holde.

Reker som kan nevnes er kirsebærreken,sakura,gule reker,blue pearl,white pearl,tigerreken,grønn reker,rød krystall reker..

For de som har litt erfaring med reker vil eg anbefale redbee, ,blåtiger,sorttiger..

For eksperter: panda/king kong reker,kardinal,gold flake og andre sulawesi reker.

Holder på å innkjøre et kar til kardinal reken nå så skal kjøpe kardinal reken en dag..

Disse er ikkje billige da de ligger på 100-150 kr stk. Og med 10 stk blir det litt penger.

Billigere å kjøpe reker fra kaien. Med loff og majones.
ok.så da vet eg litt om hvor eg står..har kirsebær reker nå...flotte reker.men må nok prøve noe annet seinere..
men 100-150 kr stk er jo i kke galt det. ser akvariereker selger bee klasse ss tur eg for 150..
men kardinal reken er kanske fine å se til...må komme ut å se en dag..sende deg mail eller ringer får eg kommer...
Det største problemet med alle rekearter fra Sulawesi er, at de er meir omfintlig mot transport og blir lett stresset. Det er også grunnen at VF er vanskelig siden de dør ofte pga transportstress også fleire veker etter de har kommet i akvariet. Det ser ut som Harlekinreken sliter veldig under transporten og eg tror, at det vil forhindre en større etablering av den arten. Kan være at Harlekin fra oppdrett er meir robust men per i dag har man ingen sjanse å kjøpe disse fra oppdrett.

I tillegg er det en (eller fleire) sjukdom som VF fra Sulawesi kan få. Her kan man se misfarging av rekene som er sjuke, altså for eksempel brune eller svarte flekker som blir større etterhvert. Det ser ikke sånn ut at sjukdommen kan smittes til egen oppdrett, men er ikke sikker med 100%. Mest mottakelig mot sjukdommer er de rekene som er litt større for eksempel C. spinata (Goldflake shrimp). C. dennerli (Kardinalreke) er ikke så omfintlig her.

Oppdrett har eg fått til med Kardinalreker. Per i dag har eg ca. 50 voksne individer i 2 akvarier. Goldflake ser ikke så dårlig ut heller, men står i begynnelsen. Eg har 9 eller 10 voksne og har sett 3 yngel i tillegg til en Hun med egg.

Rekene fra Sulawesi er ikke så produktive som Tiger- eller Biereker. De krever andere og veldig stabile vannverdier. Hvis man kan oppfylle det er de egentlig ikke meir vanskelig enn Biereker. Men som sagt er de annerledes. For meir info kan du lese litt her på AF på min tråd eller på en tråd om Kardinalreker og en om Carididna spinata.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap