- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvordan formerer rød posthornsnegle seg
Hvordan formerer rød posthornsnegle seg
En gang jeg kjøpte en plante fikk jeg også med noen små røde posthornsnegler på kjøpet. Nå er det ikke få snegler de har formert seg kraftig, det er sikkert 100 bitte bitte små baby snegler og rundt 4 fullvoksne.
Men jeg lurer på hvordan de formerer seg.
Jeg har lest at eplesnegler legger egg over vann men jeg har også lest at sand snegler bare sprøyter ut levende avkom kan det likne på noe av dette?
dessverre står det jo ikke noe i snegle/skalldyr basen.
Men jeg lurer på hvordan de formerer seg.
Jeg har lest at eplesnegler legger egg over vann men jeg har også lest at sand snegler bare sprøyter ut levende avkom kan det likne på noe av dette?
dessverre står det jo ikke noe i snegle/skalldyr basen.
Postet 09.08.10 kl 12:39
Postet 09.08.10 kl 12:46
Postet 09.08.10 kl 12:51
Tor Magnus KuløyMen jeg lurer på hvordan de formerer seg. Jeg har lest at eplesnegler legger egg over vann men jeg har også lest at sand snegler bare sprøyter ut levende avkom kan det likne på noe av dette? dessverre står det jo ikke noe i snegle/skalldyr basen.
Pestsnegler legger egg i små gjennomsiktige, gelèaktige klaser/klumper som kan være temmelig vanskelige å få øye på. De legger egg under vann, ikke over vann som pyntesneglene eplesnegler gjør.
Typiske steder for pestsneglene å legge eggklasene er på undersiden av planteblader. Du vil aldri greie å finne alle, så det er bare å gi opp :p
Løfter man en plante med slike geleaktige eggklaser på opp av vannet, ser eggklasene faktisk bare ut som en vanndråpe som ligger der.
Akkurat hvilken type pestsnegle du har fått er jeg usikker på, det finnes flere. Du sier de er røde, men... du mener ikke brune da? Hvis de er brune, kanskje det er den vanlige skivesneglen? Skallet dens har form som et posthorn i miniatyr.
Hvor store blir dine snegler, anslår du? Posthornsnegler blir jo en del større enn vanlige skive-pestsnegler.
Søk på ordet "pestsnegle" i skalldyrbasen så finner du flere arter (3-4 stk som er vanlige i akvarium).
Postet 09.08.10 kl 16:53
Endret: 09.08.10 kl 16:57
Postet 07.09.10 kl 16:59
Postet 07.09.10 kl 17:44
Amerikansk posthornsnegl er tvekjønnet. Slik at to alltid kan få barn, den kan også befrukte seg selv. De legger egg, det gjør vel de fleste snegler. Men noen som f.eks Stor ferskvannsgjellesnegl ( Viviparus fasciatus ) føder levende unger.
Mer om amerikansk posthornsnegl her.
Mer om amerikansk posthornsnegl her.
Postet 07.09.10 kl 20:21