Død eller i dvale (eplesnegler)

Har en gjeng vokse eplesnegler. 4mnd gamle.
Plutselig, over natten så ligger alle i ro. Ser ut som dem er døde, men de kan gå i dvale har jeg hørt.

alle 10stk ligger i ro, har masse fisk og dem lever i sine beste velgående. Vann kvalitet er ok.

Hva kan dette skyldes? Jeg ga også 2 stk vekk 1 uke før dette skjedde, og også de ligger i ro nå. Har ligget i ro 5-6 dager nå.

Hva kan ha skjedd? Ikke særlig lysten på å lukte på dem for å sjekke om dem er død...
det er mange dager syns jeg....du må nok ta noe av de ut og lukta på de....eller prøvd med en agurk bit og se hvis de reagera på matten....
må nok lukte på de ja. Rart at alle dauå på likt da. snakk om 9-10 stk
Inaktiv bruker
Applesnail.net
Applesnail.net er en god ressurs hva angår informasjon om eplesnegler. Her kan bl.a. leses at "Det er heller ikke uvanlig at eplesnegler er inaktive i dager eller uker. Spesielt eldre snegler kan være veldig inaktive. "

Har selv eplesnegler, og ser også dette i perioder. De ligger gjerne i en haug til og med. Men dersom de dør, merker du det fort på lukta, og at "snegledøra" deres ikke er lukket ordentlig. Ved lett pirking på denne døra skal den bevege seg om sneglen er i live, hvis ikke er den med stor sannsynlighet død.

Får lukte på dem, tror dem er død. Men rart at alle daua på likt!
Inaktiv bruker
ta å lukt på de JC. så ringe du meg ittepå å seie kossen d lokta :P holdt på å brekke meg av den rotne lukta hehe
nei, faen... Hørt så mye vondt om den stanken at eg tør isje å lukta. komma å lukta du?
Hvis du har flere eplesnegler i samme kar, og som nå har ligget der i flere dager, vil du kjenne om de er daue ved å bare løfte på armaturet til akvariet... :p Den stanken er ubeskrivelig.

Det er egentlig litt viktig at du finner ut om de er døde eller ei, for de forpester noe voldsomt om de ligger og råtner i akvariet. Hele akvariet vil lukte råttent om du ikke gjør noe, og det kan gå ut over eventuelle fisker.
Ja tømte ikke du et sneglekar du hadde en gang, mona, og etter fortsatt lang tid ute, luktet det døde snegler?? mener du ga bort karet i annonse her på forumet! Hvis jeg ikke tar helt feil da?? Lukter ikke særlig bra
Oufff........ måtte du minne meg på det...! Men jo, jeg tror det stemmer. Husker ikke akkurat når det var men.... *grøss* kanskje like greit å ikke huske.
Inaktiv bruker
det var noen rare snegler. da har bare jeg og John luktet og pirket i sneglene hans. de trekker seg inn når du tar på de. hadde samme problem med mine snegler som er fra samme kull
Hei thomas, det var jeg du skulle bytte perleguramien med, Di sneglene du skulle bytte med er di osså sånn
De sneglene til Thomas er fra samme leverandør.

De lukter ikke, har ligget i ro over en uke nå.

Gir dem 2-3 dager til, ellers fyker dem ut!
Inaktiv bruker
håkon: nei det er fra ett annet kull. fra andre foreldre
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap