For sent å redde minimais klasen min?

har vært en stund siden jeg har glodd under lysarmaturet. Hadde gitt helt opp å finne eplesnegle egg. Tok tilfeldigvis en liten titt nå. Å DÆVEN. Hurra tenkte jeg endelig egg. Stakk en finger bort for å kjenne. HELT TØRR var som tørka papir eller noe. Gudene vet hvor lenge den har hengt der. Noen som vet om di er mulig å redde? Virka helt knusk tørre. Spruta litt vann på di. Men di henger helt oppe i hjørnet bak lysrøret. Plis hjelp meg. Vil så gjerne ha babymais. Om det er mulig å redde..... Hvor lang tid tar det til di klekkes? Hvor mange mais kan det bli? Og når ser man farge? Mvh meg.
leste litt rundt her på forumet, å endte med å kjære klasen forsiktig av å legge den på isopor på vannflaten. Må jeg fortsatt dynke den med vann da??
help:o enda en klase med egg. Vet jeg ville ha minimais.... Men... Hvor mange klaser legger di egentlig?? Noen som kan linke meg til en bra tråd om eplesnegle egg eller no? Har så mange spørsmål. Leser alt jeg finner om emne. Men får lixom ikke svar på det jeg lurer på. Finner det ikke. Må jo lete så lenge at egga rekker å dævve eller klekke før jeg får svar. Håper seff på det siste:p
Applesnail.net har mye lesestoff, en del av det oversatt til norsk til og med. Men siden har vært nede i snart to uker. Og så jeg som lurer så fælt på alt mulig...
takker og bukker da ska jeg ta en titt der når den er oppe å går igjen. Håper det fikses fort:p for nå sitter jeg med hele 3 klaser. Humper som kaninger disse eplisene jo:o
Slapp av, når først de begynner legge egg. Så er det ikke lenge før du ønsker de skal slutte
Ellers er det snegle "eksperter" her inne du kan spørre.
snegle eksperteeeer.... Hvor eeer dereee!!?:p
Applesnail.net er oppe igjen, mye å lese mens du venter på ekspertene :o)
Inaktiv bruker
fiskemilla
har vært en stund siden jeg har glodd under lysarmaturet. Hadde gitt helt opp å finne eplesnegle egg. Tok tilfeldigvis en liten titt nå. Å DÆVEN. Hurra tenkte jeg:D endelig egg. Stakk en finger bort for å kjenne. HELT TØRR:( var som tørka papir eller noe. Gudene vet hvor lenge den har hengt der. Noen som vet om di er mulig å redde? Virka helt knusk tørre. Spruta litt vann på di. Men di henger helt oppe i hjørnet bak lysrøret. Plis hjelp meg. Vil så gjerne ha babymais. Om det er mulig å redde..... Hvor lang tid tar det til di klekkes? Hvor mange mais kan det bli? Og når ser man farge? Mvh meg.

Det du kan gjøre er å legge de på en liten isoporbit i karet og bare vente og se. Den nye klasen du har fått kan du gjøre det samme med hvis den henger for nære lyset. Hvis ikke kan den henge der den er hvis den henger godt fast. Det tar fra 10-30 dager før de klekkes. Det er helt avhengig av temperatur og varme. De trenger ikke å dyppes i vann. Du kan se antydninger til farge fra de er født men når de nærmer seg 1 cm så vil du se fargen. De kan legge mange klaser når de først er i gang men de trenger ikke å være befruktet alle sammen. Når du syns du har fått nok babysnegler så kan du bare kaste resten av klasene. Lykke til.

hjeelp. Sneglene mine er kanibaler. Di spaserer rett opp på isoporen å spiser minimaisen min. Di får nok mat, agurk,squash, malletabletter,gullrot,hornblad, blomkål osv hver dag. Ikke alt på en gang da vel og merke. Å det blir ofte vannbytte pga mye mat. Men Alikevel må jeg redde minimaisen hver halvtime. Hva iallverden skal jeg gjøre??
Inaktiv bruker
fiskemilla
hjeelp. Sneglene mine er kanibaler. Di spaserer rett opp på isoporen å spiser minimaisen min. Di får nok mat, agurk,squash, malletabletter,gullrot,hornblad, blomkål osv hver dag. Ikke alt på en gang da vel og merke. Å det blir ofte vannbytte pga mye mat. Men Alikevel må jeg redde minimaisen hver halvtime. Hva iallverden skal jeg gjøre??

Dette er normalt. Det skjedde ofte da jeg hadde mine snegler også, så hvis du har et annet kar å legge de i så gjør det. Det var kun i kar hvor det gikk voksne snegler dette skjedde. Det er masse næring i den klasen for det er jo dette babyene eter seg ut av og så faller i vannet.
Jeg har hørt om noen som tok en isboks og hadde lunkent vann i og la isoporbiten oppi der med lokk på. Ikke helt tett. Han hadde det på badet der det var godt og varmt. Han fikk klekket de på den måten. Det viktigste er jo varme og fuktighet for at de skal klekke. Jeg har ikke prøvde dette selv. Jeg hadde et kar med sånn glasskant på som jeg la eggene på.
De store sneglene er også nysgjerrig og vil finne ut hva som er oppå den greia.
har nå lagt isoporen med egg over i et annet lite kar. Det står tomt og kjøres inn. Skal egentlig være reker oppi der til uka. Det er ingen varmekolbe oppi der enda. Så jeg har plasert en ovn rett ved for å holde varmen. Når di evt klekkes, kan di gå med rekene i karet?? En ting til.... Når sneglene henger i vannskårpa, hva er det tegn på?? Natterstid kryper di rundt, men så fort jeg skrur på lyset, kommer alle sneglene opp til overflata. Der henger di på rad og rekke bortover med hode litt sånn inni skallet. Vannet blir fort grått, bytter 1/3 hver dag pga jeg har litt mange snegler i 60 litærn tror jeg. Og at di får mye mat. Hvor mange snegler kan man ha i en 60 liter? Kanskje på tide di flytter over til 100 litærn istede? Jeg har 15 våksne epler oppi der. Er kanskje litt for mange?
heisann

jeg er langtfra noen ekspert, men en nybegynner som er helt forelsket i sneglene mine. har en tråd på http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1107499-kjempeeplesnegle du kan jo se litt på spm mine der . jeg har 4 klaser kjempeeple-egg og en klase vanlig eple-egg.. er så morro og spennende, håper de klekkes .

har den vanlige epleeggeklasen på isoporlignende greier i 120literen, det har vært oppe noen og "kikket" litt på de, men heldigvis ikke begynt å spise på dem enda, da tror jeg at jeg ordner et lite klekkeri på kjøkkenbenken med en bolle vann og isopor, og en bolle over det igjen for å holde på fuktighetene

fikk helt grått vann jeg også, men det var nok pga overforing, eller ikke overforing egentlig, mern hadde en stor squashbit liggende flere dagen, og måtte bytte alt vannet (noe som ikke er helt lurt tror jeg ,men men) fikk rådet om å kun ha maten nedi ca ett døgn og bare bytte den ut lissom. ser ut som om det virker det, krystallklart vann her nå .

hods meg kommer de også opp til overflaten men det er for å puste, de strekker det pusterøret opp i lufta og man kan se de "puster" faktisk. -ivertfall kjempeeplene mine puster veldig tydelig

se på den linken min og se om du blir noe klokere

lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap