Hjelp - hva har skjedd med sneglene mine?

Har prøvd å lage en tråd tidligere, men fikk ingen respons.
Mine 3 mnd gamle eplesnegler har skader ytterst på skallet sitt.
Vi har prøvd å gi dem variert kost (agurk, spinat etc) og har hatt eggeskall i vannet.
De fikk også "sneglebarn" for litt over en mnd tilbake, og disse har de samme skadene.
PH er 6,8-7,2
GH er 7

Noen som vet hva jeg gjør galt??
Normalt sett er det pga lav GH.
Ifg applesnail.net bør GH alltid ligge over 7.

Du finner det meste om eplesneglen der

Men der er normalt for de fleste snegler at de får litt ''skadet" skall helt ute på tuppen/midten når de bare blir gammle nok, forde om de har perfekte vannverdier.
Inaktiv bruker
Thea Camilla
Har prøvd å lage en tråd tidligere, men fikk ingen respons. Mine 3 mnd gamle eplesnegler har skader ytterst på skallet sitt. Vi har prøvd å gi dem variert kost (agurk, spinat etc) og har hatt eggeskall i vannet. De fikk også "sneglebarn" for litt over en mnd tilbake, og disse har de samme skadene. PH er 6,8-7,2 GH er 7 Noen som vet hva jeg gjør galt??

Du bør sørge for at Ph er over 7 og ikke under. Gh bør ligge rudt 10-12 det er da de får finest skall. Det hjelper ingenting med tilsetninger som eggeskall osv. Du bør kanskje tilsette Gh /TH+ for det inneholder stoffene som snelgene trenger. Det som er viktigst er vannverdier for det er fra vannet de tar stoffene de trenger for å bygge opp skallet sitt. Så vær obs på verdiene dine når du får sneglebabyer for da kan verdiene rett og slett kollapse. Hvis du har endel stein osv i karet så vil det være naturlig at snurren kan bli litt oppripet og da spesielt store snegler. Store snegler vil få en naturlig slitasje når de blir store. Men små snegler skal ikke ha slike skall som dette. Så jeg tror du bør sjekke vannverdiene og evt tilsette det som trengs for å oppnå rette verdier.
Ellers abefaler jeg at du logger deg inn på Nettakvariet og leser Heidis Sneglegalskap. Jeg har lært alt av henne.
Ok, men hvis jeg får rettet opp vannverdiene vil sneglene da kunne reparere seg selv? Eller vil de være stygge i skallet videre? Tenker mest på sneglebarna her...
Får du rettet opp vannverdiene og holder de stabile så vil sneglene sakte med sikkert bli mye finere med tiden

Sneglebabyene vil bli fine ganske fort da de også vokser ganske fort den første tiden.
Sv
Åh! Så fint! Tusen takk for innspill!
Inaktiv bruker
Thea Camilla
Ok, men hvis jeg får rettet opp vannverdiene vil sneglene da kunne reparere seg selv? Eller vil de være stygge i skallet videre? Tenker mest på sneglebarna her...

Det som allerede er skadet vil ikke kunne repareres men det som vokser ut videre vil bli fint i skallet. De skadene som er i snurren vil da stagnere men ikke bli bra. Babyene vil få fine skall etterhvert som de vokser de også, men også der vil skader som har oppstått ikke la seg reparere. Så et er veldig viktig at du har de rette verdiene. )
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap