- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Eplesnegle spørsmål
Eplesnegle spørsmål
Venter inn 12 eplesnegler i mitt 160l. Alle fiskene mine vil ha relativt bløte vann utenom sverddragen.
Mitt spørsmål da er jo ang kalsiumen som eplesneglen trenger.
Dette kommer såvidt jeg vet fra høy gh, men har lest her inne at ved kalsiumtabletter eller agurk foring så kan eplesneglen få i seg den næringen den trenger for at skjellet skal vokse og holde seg hardt, uten at det forandrer vannverdiene, stemmer dette?
Ellers er det bare å komme med tips da dette blir førstegangshold av eplesnelger.
Mitt spørsmål da er jo ang kalsiumen som eplesneglen trenger.
Dette kommer såvidt jeg vet fra høy gh, men har lest her inne at ved kalsiumtabletter eller agurk foring så kan eplesneglen få i seg den næringen den trenger for at skjellet skal vokse og holde seg hardt, uten at det forandrer vannverdiene, stemmer dette?
Ellers er det bare å komme med tips da dette blir førstegangshold av eplesnelger.
Postet 13.09.10 kl 23:50
Ingen kosthold el. eggeskall, mineralstein osv kan erstatte det som de trenger i vannverdi.
Skal du ha eplesnegler må GH være minst og helst over 7.
De lever nok ei stund, noen mnd i bløtere vann. Men ikke i lengden.
Får disse masse yngler i tillegg, så sliter disse vist ikke vannverdiene er riktige.
PH burde heller ikke komme under 7.
Personelig har jeg ikke prøvd eplesnegler i bløtt vann.
Jeg har eplesnegler med en GH på mellom 10-12, der lever de i beste vellgående.
Men en kamerat prøvde med noen yngler fra meg i et kar med GH på 0, der gikk det bare uker før de var døde.... med mineralstein og eggeskall
Skal du ha eplesnegler må GH være minst og helst over 7.
De lever nok ei stund, noen mnd i bløtere vann. Men ikke i lengden.
Får disse masse yngler i tillegg, så sliter disse vist ikke vannverdiene er riktige.
PH burde heller ikke komme under 7.
Personelig har jeg ikke prøvd eplesnegler i bløtt vann.
Jeg har eplesnegler med en GH på mellom 10-12, der lever de i beste vellgående.
Men en kamerat prøvde med noen yngler fra meg i et kar med GH på 0, der gikk det bare uker før de var døde.... med mineralstein og eggeskall
Postet 14.09.10 kl 02:14
slenger inn et spørsmål jeg oxo....:p finnes det noe som kan øke gh naturlig? Eller må det kjøpes i en butikk? Jeg har gh 7.5 ca men kunne tenke meg og øke ytterliere litt. Men ingen dyrebutikk i nærheten etter at jeg flytta. Må jeg da bestille noe fra medlemmer her på af, eller finnes det noe annen man kan bruke for å heve gh?
Postet 14.09.10 kl 08:24
Postet 14.09.10 kl 09:59
jeg synes eplesnegler er fine annbefaler di på det sterkerte pene, eter alle planterester og mat på bunnen. Oxo er di intresange å se på kun hatt mine en kort stund. Men allerde blitt helt betatt av di søtingene. Oxo finnes di i så mange fine farger fikk noen blå kjønnsmodne fra ei her på af, å di har allerede lagt 4 eggklaser på under 2 uker:p gleder meg til å få små eplesnegle babyer
Postet 14.09.10 kl 10:33
Postet 14.09.10 kl 10:45
Postet 14.09.10 kl 11:04
Postet 14.09.10 kl 11:41
Postet 14.09.10 kl 11:53
Postet 14.09.10 kl 11:55
cory og sae har jeg null peiling på. Men vet det det er mange her inne med slike fisker. Håpe på at di kan svare Sverdragere har jeg hatt selv. Di tar nok rekeyngel. Men tviler på di tar våksne reker. Iafall gjorde ikke mine det. Må iaffal ha litt planter rekene kan gjemme seg i, itilfelle dine er av den grådige sorten:p samme slag fisk kan ha veldig forskjellig gemytt. Så selv om mine var snille mot både reker og små fisk, kan dine være glupske:p
Postet 14.09.10 kl 12:14
Postet 14.09.10 kl 16:29
Inaktiv bruker
Tommy WelleMen jeg kan ikke holde eplesnegler da alle fiskene mine krever bløtt vann :(
Du kan prøve å sebrasnegler, tigersnegler eller antennesnegler. Dette er snegler som tåler litt bløtere vann.
Postet 15.09.10 kl 04:19