Rød ferskvannskrabbe

ja nå har det vært tråder på denne krabaten ( tror det er Dromia Enythopus) på forumene før, men det er ikke en malawi krabbe, de ligner litt men en ser lett at de er forskjellige når eg går inn i butikken.

De har nå fått inn disse krabbene på Troyas Zoo på Sartor senter på Sotra ( utenfor Bergen) de var veldig søte! de hadde ikke landområde i butikken men de hadde visst klart seg fint fordiom, men de anbefalte jo selvfølgelig landområde til de. de koster 79,-
Spiser vel pellets rester av for og anner de finner, samt grønnsaker.

utvidet jo karet mitt for 3-4 uker siden så har veldig lyst å starte opp igjen det gamle med f.eks 2 av disse oppi, det koster jo egentlig bare krabbene. så nå er det bare å kjøpslå med foreldre om lov og finne ut hvor jeg eventuelt kan ha de, hehe

Bare et lite spørsmål, trenger disse pumpe? altså jo, vannsirkulasjon er bra, men hvis jeg er flink med vannbytter osv? hvis det er sånn som med kampfisker i et vinglass, " ja de overlever men leve og trives er to helt forkjellige ting" så slår jeg tanken fra meg, de skal jo ha det godt! men da hadde jeg muligens spart litt der
Eg var inne og spurte om de samme krabbene for noen dager side på samme butikk. Fikk beskjed da att de ikke trengte landområde så hadde egentlig tenkt og ha de i mitt kar når det var klart. Men husker ikke hva de het så har ikke fått lest om de, Så fint vist noen har erfaring med de. Var også de som anbefalte meg den fiskesamlingen som eg har i en annen tråd her inne..
ja de har jo ikke landområde til disse inne i butikken, men hun sa at alle krabber burde egentlig ha det, og det er jo jeg enig i. ikke at de ikke kan overleve uten men hvis jeg først skal ha krabber skal jeg ha det ordentlig for dem, de skal ha et krabbe-kar. ikke abre være til pynt oppi et fiske kar
ok. Eg tenkte ja 1 krabbe oppi til fiskene mine, Har ikke lyst på ett eget krabbe kar. Har en sønn som er helt fasinert av krabber. Så spm mitt er : Er det dyr plageri og ha 1 krabbe i lag med noen fisker, eller er krabber forbeholdt egne artskar med bare krabber.. Fisk og krabber lever jo side ved side i det fri
NEi dyreplageri er det nokk ikke, hvis du ahr store fisk kan de kansje plukke på krabben eller hvis du har små fisk omvendt. men krabber får jo selvsagt et ebdre liv om den har da f.eks. et landsted å gå opp på. men ser nå ut som om de klarte seg uten. det kan jo hende den ikke klarer seg av mange forskjellige grunner. men jeg ville ikke si det er dyreplageri å prøve. du merker jo det hvis den ikke har det bra eller dør fort at du da hvertfall ikke skal fylle på med krabber i det samme karet :P
men sammen med fisk går det sikkert, de gjorde hvertfall det i butikken
Får prøve med en krabbe først da og lage en liten steinrøys med plasser den kan gjemme seg i. De var jo utrolig fine.. Sønnen min som såg de og har mast siden, men husker du hva de het. Lyst og lese litt om vann verdier og mat og div de trenger for og trives.
I butikken sto det bare " rød ferskvanns krabbe" men den er ikke her i fiskebasen, har allerede sjekket :P
Det finnes noen tråder om Er det [URL=http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1115]ferskvannskrabber på forumet. Vil anbefale å søke litt rundt, og finne ut om krabbens behov. Denne spiser bla grønnsaker.

Jeg har også vært borti at butikk betjening sier at de ikke trenger landområde, men det er nok en grunn til at alle i butikken klatrer på toppen av svampefiltret.
Jeg hadde noen sammen med slamkryperne, og de er glad i å komme opp og være over vann. Vil anbefale at man legger de forhold til rette for krabben og for optimal trivsel.
Jeg har nå kjøpt 2 slike herlige krabater! posen ligger å dupper i vannet å jeg gleder meg som en unge å slippe de uti, tenkte å lage til det gamel akvariet til de, men hvis de klarte seg uten landområde i dyrebutikken klarer de nok noen dager til i vann hos meg før de blir flyttet over
Du må holde meg oppdatert på åssen de små krabatene er. Akkurat fylt vann i karet mitt så om en 4-5 uker tenker eg så kan eg så smått begynne og få inbyggere.
hehe det skal jeg, men i et selskapskar uten land del tror jeg de kommer til å bare gå å gjemme seg mest for å være ærlig, men det ser jeg nå om en liten stund, men skal nå prøve å få satt opp et kar til de som de han ha alene også. eller da evt. med f.eks kuhlii ål eller en eller annen slik skapning, eller kansje rekene mine? da kan jeg jo ta den den 5L akvaboksen de er i nå
kommer til å oppdatere denne saken fra min Personlige tråd.
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56713
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap