- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Trenger hjelp til identifisering av et merkelig "dyr". takker for alle innspill!
Trenger hjelp til identifisering av et merkelig "dyr". takker for alle innspill!
Har hatt flere naturlige dyr i akvariet mitt som er identifisert, men denne har jeg ikke funnet ennå. Eneste måten jeg kan forklare det på er at det ser ut som en "celle".
En gjennomsiktig splatt på ruta med en svart prikk i. Man kan nesten ikke se de bevege seg det går ganske sakte. De er fra umulige små opp til 2,3 mm. Det har de siste dagene blitt veldig mange av dem.
Ganske sikker på at de ikke er skadelig e men det er ikke mye pent å ha en hel koloni på glasset.
Har også en annen variant som også ser ut som en celle, men denne beveger seg klart tydlig og kan skifte form mens de glir over glasset Disse er hvitaktige og har ikke den mørke "feltet" på seg.
En gjennomsiktig splatt på ruta med en svart prikk i. Man kan nesten ikke se de bevege seg det går ganske sakte. De er fra umulige små opp til 2,3 mm. Det har de siste dagene blitt veldig mange av dem.
Ganske sikker på at de ikke er skadelig e men det er ikke mye pent å ha en hel koloni på glasset.
Har også en annen variant som også ser ut som en celle, men denne beveger seg klart tydlig og kan skifte form mens de glir over glasset Disse er hvitaktige og har ikke den mørke "feltet" på seg.
Postet 03.10.10 kl 09:56
Postet 03.10.10 kl 10:17
Postet 03.10.10 kl 10:39
Postet 03.10.10 kl 10:55
Takk, men tror ikke det er dette. trenger litt flere forslag.. poster bilde av noe som kan ligne.
Det er hverken nematoder eller ferskvannslopper. Har dette også.... Det er snakk om et rekekarr så det er ingen fisk som spiser smådyrene.
Den kan vel ligne på dette bilde hvis det rose i midten hadde vært svart.
Synes det ser ut som en blanding av en celle og en manet.
fra små prikker til ca. 2 mm.
Jo større de blir jo mer synlig er den svarte prikken midt i. Regner med at det er magesekken og at dette er en eller annen form for encellet dyr. Det begynner i alle fall å bli alt for mange av de nå
Den kan vel ligne på dette bilde hvis det rose i midten hadde vært svart.
Synes det ser ut som en blanding av en celle og en manet.
fra små prikker til ca. 2 mm.
Jo større de blir jo mer synlig er den svarte prikken midt i. Regner med at det er magesekken og at dette er en eller annen form for encellet dyr. Det begynner i alle fall å bli alt for mange av de nå
Postet 03.10.10 kl 13:27
Postet 03.10.10 kl 13:49
Er det en lav toppluesnegl?
Postet 03.10.10 kl 13:53
Takk kine!
Det er nok lav topplue snegl ja.
Så kjekt da.... nå kan jeg registrere en ny oppdrett på forumet
Har du noen tips til hvordan jeg blir kvitt de?
Skal omorganisere akvariet om en ukes tid.
Får ny svart sand til rekene, men kunne tenke meg å bruke anubiaen som sto i karret nå siden den er så stor og fin.
Problemet er vel at jeg ikke klarer å bli kvitt sneglene på den?
Disse formerer seg noe helt sinnsykt. Hadde ikke gjort noe å ha et par, men de er over hele akvarieruta
http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1171
Så kjekt da.... nå kan jeg registrere en ny oppdrett på forumet
Har du noen tips til hvordan jeg blir kvitt de?
Skal omorganisere akvariet om en ukes tid.
Får ny svart sand til rekene, men kunne tenke meg å bruke anubiaen som sto i karret nå siden den er så stor og fin.
Problemet er vel at jeg ikke klarer å bli kvitt sneglene på den?
Disse formerer seg noe helt sinnsykt. Hadde ikke gjort noe å ha et par, men de er over hele akvarieruta
http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1171
Postet 03.10.10 kl 19:24
Postet 03.10.10 kl 20:06
Postet 04.10.10 kl 14:57