Hva slags musling

Noen som vet hva denne her heter? Ferskvann.
Inaktiv bruker
Ser ut som unio pictorum
Har selv hatt 4 av disse. Fikk de gjennom akvariereker.no. Du kan lese mer om arten her:
Bildet i artikkelen der lyver litt, mine så helt like ut som det bildet ditt.
Men mange arter ser ganske like ut. Det er lettere hvis det er bilde fra andre siden, hengsle siden og kanskje rett ovenfra også.
Her er noen flere bilder.
Hva driver egentlig det ene skjellet som tyter ut, på med? Det ser ut som om det graver i sanden. Hmm, snodig.
De jeg har er noe større enn de på linken, Lilly, men ligner veldig på fargen. Takk for linken foresten. Mine er kanskje litt mer avlange og den største ca 10 cm.
Fant ut hva den ene muslingen jobba med, ja. Den gravde seg rett og slett ned.
Fikk knipsa et bilde av det.
Ja, det hvite er foten dens.
Det kan jo kanskje være en Anodonta art, men det ligner kanskje mer på Unio pictorum eller noe lignende..
Inaktiv bruker
Unio pictorum
Ja, Unio Pictorum er en art av Anodonta sp. Mine skjell var omkring 10 cm. da jeg solgte de. Tror fremdeles du har de samme jeg hadde, alle farger og bilder stemmer. De kan visst bli enda større også.
Silly Lilly
Ja, Unio Pictorum er en art av Anodonta sp. Mine skjell var omkring 10 cm. da jeg solgte de. Tror fremdeles du har de samme jeg hadde, alle farger og bilder stemmer. De kan visst bli enda større også.

Nei, det er det ikke. Unio og Anadonta er to forskjellige slekter. Ganske nært beslektet. De tilhører begge samme orden, Unionoida. Som igjen tilhører underklassen Palaeoheterodonta.
For å bestemme artene er en nok nesten nødt til å se på tennene i skjellkanten.

Men det kan godt tenkes at butikken selger en art av Unio som et Anadonta sp. skjell...
Inaktiv bruker
Beklager, da har jeg misforstått noe
Se bilde fra akvariereker.no. Ut fra dette forsto jeg det slik at den ene var en undertype av den andre. Hvis det ikke er tilfelle så er både teksten misvisende og lett og misforstå.
Silly Lilly
Se bilde fra akvariereker.no. Ut fra dette forsto jeg det slik at den ene var en undertype av den andre. Hvis det ikke er tilfelle så er både teksten misvisende og lett og misforstå.

Ja, det er misvisende. Det er ikke en Anodonta sp. De henviser til svanemusling, Anodonta cygnea. Men selger altså Unio pictorum. En musling tilhørende en annen slekt. Det er kanskje et salgstriks ( rød listet kul art ..) eller bare mangel på kunnskaper.. Riktignok er disse slektene relativt nært beslektet. Men det blir feil allikevel.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap