Tips, råd, hjelp mottas med takk :o)

Jeg har en 60l med noen guppy, ancistrusyngel + reker.

For litt siden kjøpte jeg en plante og med den fulgte det med vakre og nydelige (eeehhh...) snegle-egg.
Plantene mine er ødelagt og.. Jeg er ikke helt fornøyd med karet for å si det mildt!

Vurderer å anskaffe meg snegler som kan utrydde disse rakkerne som ødelegger plantene mine
Er dette å anbefale?
(Tror vel det er pestsnegler som er kommet inn der nå..)

Tankene streifer på eplesnegler og/eller jegersnegler.
men jeg liten kunnskap om disse sneglene - så trenger litt hjelp av noen som har peiling

Har ikke så mye mot snegler, bortsett fra at jeg vil ha planter som ser friske og fine ut - ikke hullete og.. Ustelte ut.
Det er lite vakkert!

Håper på noen gode og konstuktive råd fra dere
På forhånd må jeg si takk =)

(Eller er det rett og slett rekene som ødelegger plantene?? Har lurt på om det kan være ancistrusene også, men..??)

Noen med peiling på dette?? :o)

Leste at man også kan holde indisk kloreke - men litt usikker siden det står at den kan nappe og ta guppyene..
Har selv aldri opplevd at rekene er de som ødelegger plantene, men ancistrus kan gnage på blader om de ikke får nok grønnt i kosten.
Ellers så kan jeg vel informere at om du skal ha jegersnegler, så kan du ikke ha noen andre sngeler sammen med disse, for de blir spist. Eplesnegler er også værstinger på å spise planter, så de vil du nok ikke ha likevel.
Ville ikke hatt kloreker i en 60liter, siden de kan finne på å ta fisk og andre dyr.

Hvis du hadde hatt bilder av plantene dine, så hadde det vært enklere å sett om det faktisk var fiskene og/eller dyrene som spiste de opp, eller om plantene får for lite næring.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap