Kirsebærreker dør etter "omplassering"

Jeg har nettopp kjøpt 20 kirsebærreker til å ha i 300l selskapsakvariet mitt. Brukte nesten 2 timer på aklimatisering, og tok de forsiktig ut med håven. De så alle ganske friske ut i starten, til tross for at de var litt bleike i fargen etter oppholdet i posen. Men etter en liten stund la jeg merke til at flere av de større rekene lå døende på bunnen. Noen som allerede hadde dødd ble spist på av ancistrusene mine. Til nå har minst 5 stk dødd uten at jeg kan forstå hvorfor. Tviler på at de blir spist eller nappet på av fiskene, og jeg har fulgt med for å forsikre meg om dette.

Har 9 unge ancistrus, 40 små kardinaltetra og 9 platyyngel.

Etter at ancistrusene spiste på de døde rekene, ser det ut til at de har blitt syke. De puster veldig tungt og har halen "klemt sammen". De ser også litt flisete ut nå... Resten av fiskene ser friske ut, til tross for at de har spist litt på de døde rekene de også.

Har jeg glemt å gjøre noe viktig før jeg har hatt rekene oppi karret, eller er det noe annet jeg ikke har tenkt på?

Veldig glad for alle svar jeg kan få
Glemte å nevne at jeg nå har skiftet ca 70% vann for å se om det blir bedre, men det er litt for tidlig for å si om det har hjulpet.
Har du vanntester? Er vanskelig å kunne gi råd uten å vite vannverdiene.
Reker er ofte mer følsomme for uhumskheter i vannet, og kan jo være at vannverdiene ikke er som de skal.
Enig med Kine Kristine at det er viktig at du tester vannet ditt for å sjekke om noe er galt. Reker er feks. veldig følsomme mot nitritt og dør gjerne av dette selv ved lave verdier fiskene ikke dør av med det samme.

Hvis du bruker temperert vann fra kranen når du bytter vann kan dette også være grunnen til at rekene dør i karet ditt. Reker har dødd hos meg de to gangene jeg har forøkt å fylle temperert vann rett fra kranen i karene, så det gjør jeg aldri mer. Dette kan bla. være fordi det blir rester av kopper i varmtvannet, reker er veldig sensitive overfor kobber.

Jeg tror ikke fiskene har blitt syke av å spise på rekene, mest sannsynlig er det noe galt med vannverdiene som påvirker både reker og fisk. Siden reker er mer sensitive stryker de med, mens fiskene bare viser symptomer på sykdom (foreløpig).

Bra du har byttet vann, og håper du finner ut hva problemet er
Jeg lurer på hvor du kjøpte rekene? I butikk eller privat? Ble de sendt med posten?

Synes det er usannsynlig at det er noe galt med vannet i karet ditt, siden du sier rekene var døende allerede i posen. Men hvis du fikk dem i posten og vannet de kom i var kaldt kan det kanskje hende de så ut som at de var døende i posen, og at det likevel er noe galt med vannverdiene?
Inaktiv bruker
Reker dør lett ved temperatursvingninger har jeg merket, da jeg en dag hadde trukket ut varmekolben i det ene karret uten å vite det og temperaturen sank 5 grader.
Så om de ble sendt i posten kan de ha dødd av det eller av røff håndtering av posen. De kaster vel all post litt uvørnt på posten, så det å bli ristet i en pose med vann er neppe ideellt

Men om man har fått reker fra andre som har sykdom i karret, kan man kanskje overføre det via rekene? Jeg aner ikke, så jeg spør. Men, du tok vel ikke med vannet fra posen oppi ditt eget karr?

Høres merkelig ut at fiskene skulle bli syke av å spise de døde rekene altså.. Sykdommer som reker har smitter vel ikke over på fisk?

Inaktiv bruker
turnips
Enig med Kine Kristine at det er viktig at du tester vannet ditt for å sjekke om noe er galt. Reker er feks. veldig følsomme mot nitritt og dør gjerne av dette selv ved lave verdier fiskene ikke dør av med det samme. Hvis du bruker temperert vann fra kranen når du bytter vann kan dette også være grunnen til at rekene dør i karet ditt. Reker har dødd hos meg de to gangene jeg har forøkt å fylle temperert vann rett fra kranen i karene, så det gjør jeg aldri mer. Dette kan bla. være fordi det blir rester av kopper i varmtvannet, reker er veldig sensitive overfor kobber. Jeg tror ikke fiskene har blitt syke av å spise på rekene, mest sannsynlig er det noe galt med vannverdiene som påvirker både reker og fisk. Siden reker er mer sensitive stryker de med, mens fiskene bare viser symptomer på sykdom (foreløpig). Bra du har byttet vann, og håper du finner ut hva problemet er :)

Ja det du skriver her om å bruke temperert vann rett fra krana - og oppleve rekedød - det synes jeg er interessant. Har nemlig diskutert dette på akvaforum her og fått klar beskjed om at det overhodet ikke finnes kobber i varmtvannsberedere lenger
Selv bruker jeg kun kaldtvann, (lagret natten over) og kommer til å fortsette med det.

Det å ha reker i karret kan jo være fint for da får man en indikator på om noe er galt med vannet, siden disse vil dø leneg før fiskene... så om man ser at rekene dør er det jo en bra måte å få et varsel på.
Hei disse reken kommer fra meg å er ikke send i posten, det karre som disse rekene kommer fra er det ikke noe galt med vanne, det gå noen spesielle corydoras i det så vanne blir målt ofte. det er litt vanskelig å si hva det kan være nå vi ikke vet hva vannverdiene er .Ola har du mistet noen flere i dag ? det er bare å kontakte meg så order jeg deg nye reker Hilsen Erik
Erik Johansen
Hei disse reken kommer fra meg å er ikke send i posten, det karre som disse rekene kommer fra er det ikke noe galt med vanne, det gå noen spesielle corydoras i det så vanne blir målt ofte. det er litt vanskelig å si hva det kan være nå vi ikke vet hva vannverdiene er .Ola har du mistet noen flere i dag ? det er bare å kontakte meg så order jeg deg nye reker Hilsen Erik

Ville nok ikke gitt nye med en gang. Ville først ha fått personen til å teste vannverdiene sine. Litt kjipt å selge reker som bare dør med en gang:P
Takk for alle svar jeg har fått. Har dessverre ikke måleutstyr nå, så får ikke målt vannverdiene. Men etter vannskiftet ser det ut til at ting har gått bedre. Tror ingen flere reker har dødd, selv om det er vanskelig å si da karret har en del planter og røtter. Ancistrusene har blitt helt friske igjen, og jeg har tatt ut platyyngelen for å forsikre meg om at ingen reker skal bli spist. Kardinalene tror jeg er for små til at de utgjør noen trussel. Jeg fyller på med "kaldlunkent" vann rett fra krana, så kan jo hende at det var det som gjorde det. Men det blir vel kaldt vann fra nå kanskje.

De rekene som overlevde omplasseringa ser friske og gode ut. Skjønner ikke hva som kan ha skjedd under omplasseringa, men ser ut til at ting går greit nå. Så jeg får håpe jeg ikke finner noen flere døde reker etterhvert.

Må bare si at det IKKE var noe galt med rekene jeg kjøpte av Erik. De var friske og fine da jeg hentet de. Tror heller det var noe feil med MINE vannverdier eller lignende som forårsaket rekedød. Og takk for tilbudet Erik, men tror nok jeg venter litt før jeg eventuelt kjøper nye reker fra deg, så jeg får sett hvordan det går med de overlevende her hjemme først. Har ikke lyst på flere reker på samvittigheten min :P

Takk igjen for alle svar
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap