Reker og fisk

Er det noen typer fisk som går sammen med reker?
Ser for meg Kirsebærreker, Viftereke og Amanoreke i størrelse.. Ikke noe større enn dem ihvertfall.
Plussmedlem
Corydoras og otocinclus, samt mange andre typer maller burde gå knall sammen med reker.
tenkte å tømme ene storkaret mitt, så derfor jeg lurte på dette..
Er det ikke noen stimfisker/"prydfisker" som er trygge for reker? planteetere f.eks...
Har hatt gode erfaringer med rødmunntetra sammen med caridina sp.
Digger jo coryer, så det er greit
Har planer om å skaffe ei skikkelig gruppe c.panda, så da er muligens reker mulige samboere alikevell
jeg har reker og guppy i samme karr ser ut til å funke greit foreløbi. Ingen manglende reker ennå:p
I mitt 180liter har jeg Kirsebærreker, og krystallreker.
Sammen med dem har jeg:
Kinesisk Værål
Kuhlii -både Pangio kuhlii, og Pangio pangea
SAE
Microrasbora

Microrasbora kan ta reker, men bare når rekene er veldig små. De andre tar ikke reker.

Mine reker formerer seg egentlig litt fort fort. Men da kan jeg jo selge de
Har opplevd at det er vanskelig å ha flere rekearter sammen. Krystallrekene er mer frampå og aggresiv enn kirsebærrekene, så etterhvert som de formere seg så utrydder Krystallene Kirsebærene:/ Er usikker på om de spiser yngelen, eller om de tar all maten jeg tillbyr, men heller mest mot at de spiser yngelen eller at yngelen av begge arter konkurrerer og at kirsebærrekene er taperne. Hadde de først i 30liter, og så i 70 liter, men nå ser jeg at også 180liter blir for lite for to arter. Det minker støtt og stadig i Kirserbærrekebestanden, mens Krystallrekebestanden øker.
Har disse sammen med sakurareker og viftereker:

Danio Tinwini
Microrasbora kubotai
Boraras brigittae

corydoras
ancistrus
kuhliål
Er Microrasbora erythromicron jeg har (første bilde i basen er av en uutfarget fisk, de er slik som på bilde 2)
Kine Kristine
Er Microrasbora erythromicron jeg har (første bilde i basen er av en uutfarget fisk, de er slik som på bilde 2)

Oj, disse var da utrolig nydelige!
hea
[QUOTE=Kine Kristine]Er Microrasbora erythromicron jeg har (første bilde i basen er av en uutfarget fisk, de er slik som på bilde 2)

Oj, disse var da utrolig nydelige!

Jepp! Morsomme også. De prøver ofte å være tøffe å svømme rundt på egenhånd, men med en gang de ser noe rart som rører seg, så piler de sammen i stim:P
Digger fargene! skulle gjærne hatt flere enn 10stk. I et så stort akvarium som 180liter så kunne jeg godt ha tenkt meg å ha 30 stk.

Reker sammen med fisker er nesten alltid en risiko. Spesielt dvergreker, siden disse er så små. Store fisker vil naturligvis spise rekene. Jeg har nettopp testet dvergreker med fisker for første gang. Forrige lørdag kjøpte jeg blå reker og kirsebærreker på Oslo-auksjonen. De blå rekene er i en 18,5L med en Betta brownorum, kirsebærrekene i en 63L med Corydoras sychri og Nannostomus marginatus. Jeg har ikke sett fiskene prøve seg på rekene i det hele tatt.

Har hatt disse fiskene en god stund nå, og vet godt hvordan de oppfører seg. Valgte å sette kirsebærrekene med N. marginatus siden disse er de roligste Nannostomusene jeg har når jeg fôrer med levendefôr. I tillegg er de små, og har (som navnet på latin sier), liten munn. Betta-hannen har også holdt seg unna.

Det er vel nesten bare å prøve. Har selv planer om å sette opp et "Lisbeth-inspirert" Asiakar som selskapsakvarium snart, og har da tenkt å prøve dvergreker sammen med kuhlii-ål og en liten type rasbora. Vurderer også en kampfisk, eller en annen Betta. Enten så går det, ellers så går det ikke
Tilfeldig bekjentskap
© Trond H Johansen
Reklame for plussmedlemskap