Fisk,snegler og reker

Hva slags fisker går sammen med snegler og reker?
Kuhliiål, Kinesisk Værål, Siamesisk Algespiser, Microrasbora erythromicron, Corydoras, Ancistrus og andre algespisende maller.

Kine Kristine
Kuhliiål, Kinesisk Værål, Siamesisk Algespiser, Microrasbora erythromicron, Corydoras, Ancistrus og andre algespisende maller.

Passer alle de oppi et 50-60 liters akvarie?
Nei. De som passer er kuhliiål, microrasbora og corydoras. Men allerede der har du et perfekt oppsett
Kuhlii som bunnfisk og Corydoras pygmeaus som bunn og midtfisk (de er ikke som andre corydoras og svømmer ofte i midten av akvariet. Microrasbora er stimfisk og svømmer mest i det midtre-øverste vannlaget.
Med reker og/eller snegler så trenger du ikke algespisere.

Men om de passer i akvariet ditt kommer jo ann på hvilke vannverdier du har/skal ha. Reker går ofte godt i ph 6-7 og mykt vann, men snegler behøver ofte høyere verdier, ph 7-8 og hardt vann.

Ja, det kan være litt komplisert i starten, men man setter seg fort inn i det.

Forresten så trenger både kuhlii og corydoras fin sandbunn for å trives. De siler sand gjennom munnen og gjellene for å få i seg mat, og kan skade "bartene" sine hvis de kun har tilgang til skarp og grovkornet bunnlag.
Mytola
Ja, det kan være litt komplisert i starten, men man setter seg fort inn i det. :) Forresten så trenger både kuhlii og corydoras fin sandbunn for å trives. De siler sand gjennom munnen og gjellene for å få i seg mat, og kan skade "bartene" sine hvis de kun har tilgang til skarp og grovkornet bunnlag.

Er det sandbunn fisker trives med å?
Jepp, alle fisker trives godt med sandbunn såvidt jeg vet. Som en generell regel er det en hel del arter som SKAL ha sandbunn, mens det ikke er noen arter som SKAL ha grus, så sand funker bra til alt.
Mytola
Jepp, alle fisker trives godt med sandbunn såvidt jeg vet. Som en generell regel er det en hel del arter som SKAL ha sandbunn, mens det ikke er noen arter som SKAL ha grus, så sand funker bra til alt. :)

Hvordan er det med filter osv da?
Det høres ut som du burde lest litt i artiklene til akvarieskolen. :o)
Her blir vannverdier forklart enkelt men nøye. Det er fler artikler her inne på forumet som er verdt å lese, oppstart av akvarium kan også hjelpe litt på vei
jeg graver litt mer i det.
skal man bruke noe annet filter/pumpe enn den man bruker til fisk?når kan fisker osv flytte inn i akvariet?
Skal du ha reker må du passe på at det er et "rekesikkert" filter. Dette kan du også fikse selv ved å f.eks feste filtersvamp på innsuget til filteret slik at ikke rekeyngel blir sugd inn.

Det kan gå alt fra 2-4 uker før du kan ha i fisk. For meg tok det ca 2 uker, men jeg hadde et par spiseskjeer salmiakk i vannet ved oppstart, og dette korter ned tiden litt.
Rettelse/

Etter to uker uten salmiakk/amoniakk-oppstart vil nitritt være på sitt verste.
3-4 uker, og aller helst 4 uker er å anbefale før du putter i fisk.
Sparesset
Rettelse/ Etter to uker uten salmiakk/amoniakk-oppstart vil nitritt være på sitt verste. 3-4 uker, og aller helst 4 uker er å anbefale før du putter i fisk.

Hva skal jeg da ha i vannet etter at jeg har sett det på plass og fylt det med vann?
Hvis du vil kjøre klassisk oppstart; ingenting.
Jeg lar bare pumpa kjøre og gå, ta oppi litt fiskemat i ny og ne, spe på med planter, osv. Noen har oppi "aquasafe", men det har ikke jeg.
Ukentlige vannbytter i innkjøringsperioden er også viktig
Sparesset
Ukentlige vannbytter i innkjøringsperioden er også viktig :)

Hvis det er fisk/snegler/reker i akvariet under innkjøringen er hyppige vannbytter viktig. Dersom akvariet er tomt trenger du ikke bytte vann under innkjøringen.
Tilfeldig bekjentskap
© luresau
Reklame for plussmedlemskap