Problem med temperaturen i rekeakvariet..

har et 10 liters akvarie som har vert innkjørt i 5 uker.så da kjøpte eg noen red og black bee som skule gå der,men ser at temperaturen er 26-27..
og det er for høyt.har byttet litt vann ver dag denne uken tatt ut litt og hatt oppi litt nytt kaldt vann,men den går bare opp igjen..
tørr ikke bytte ut for mye vann for dei tåler ikke for rask temperatur svingning..
det er dette her akvariet.det er sånn "glass lokk" oppå akvariet..
hjelper det vis eg tar det av.?
er det onen tips?
har det i stua.
men vis eg flytter det inn på soverommet så vil kansje tempen svinge litt for mye.
noen som har noen ide eller tips?
Hvodan belysning har du? Pass på at det ikke genererer for mye varme.
En temperatur på 26, 27 grader er vel en veldig høy innetemperatur his du ikke har varmekolbe.

Hadde en periode en vanlig pære som midlertidig løsning på en 18 liter. Temperaturen steg mange grader.

Hvis du har 26, 27 grader på stua og ikke klarer å leve uten det . Mulig du kan ha det på soverommet med kolbe i.
vet ikke hva slags lys eg har,men det var det som følgte med..
har ikke varmekolbe oppi nei,men den varmekolben som følger med kan eg ikke justere temperaturen på..vet ikke heit hvordan eg skal få testet det ut..
vil ikke sett akvarie på rommet med alle rekene oppi.
tar ikke sjanse på at dei kan dø.
vet ikke hvor mye temperatur svingning dei tåler.
har du noe ide?
Det vil hjelpe mye på temperaturen hvis du tar av dekkglasset
For å forhindre at rekene hopper ut kan du bruke et stykke myggnetting å legge over karet. Dette er noe jeg selv bruker i kar det det er fare for at fisk/reker kan hoppe ut. Temperaturproblemer kan vi alle ha
ok skal prøve det...takker

der er en video av samme type akvarie
Regner med at du ikke har 27 grader inne, så da har du et par ting som kan generer varme.

1. Enten så genererer lyset ditt for mye varme.
* Bytt lyskilde.

2. Det kan være noe feil med motoren i filteret ditt som genererer varme.
* Gå over til et filter som er drevet av luftpumpe. Mye brukt i rekekarr.

3. Karret er plassert for nær en varmekilde i huset.
* Sett karret et annet sted.

Jeg bruker eheim/jäger sin kolbe 25watt og er veldig fornøyd med den.
Den kikker bare inn av og til eller hvis temperaturen faller mye på natta.

Nanokarr på 10 liter kan være vanskelig å starte med da det skal svært lite til for endring av vannverdier.
Har selv en 28 liter til rekene og tror ikke jeg ville hatt et mindre.

10 litere er vel heller for de som er fasinert av aquascaping. Det går sikkert fint, men det er mer utfordrene.

Har et 63liter forsøkskarr hvor jeg har en arbeidslampe på 28w. Skal sjekke om det går bra. Lampen kjører et kompaktlysrør med ca. 4000 lumen.
Det er nok langt fra det beste jeg kunne ha, men betalte 175 kromer for det så måtte bare teste. Det ser i alle fall veldig bra ut.

Jeg er ingen ekspert på reker og er vel heller en nybegynner.
Sliter med en liten rekedød akkurat nå.... (fra en tråd omtrent samtidig som din ble postet, i samme forum.

Som sagt over vil du nok få ned temperaturen en del grader ved å ta av dekkglasset. Har selv aldri opplevd at rekene mine har hoppet. Har blå reker og kan så godt som ikke skremme dem.

har tatt av dekk glasset nå og skiftet litt vann.så for vi se i morgen hvordan tempen er..
verdiene er i grunnen der eg vil ha di..
PH 7.0-7-5
GH 4
KH 4
og der har dei vert dei siste 2-3 ukene..
men takker for et utfyllene svar..

gir beskjed i morgen hvordan tempen er..
Har funnet mange reker jeg som har hoppet ut av karet før jeg fant ut at de klarte det
i dag var temperaturen 23-24 grader..
så det er jo perfekt..
takker for svar...
PS: det er jo 3-4 cm fra vann flaten til toppen på akvarie..skulle ikke tro dei klarte hoppe så høyt..men men det finner eg jo fort ut..
Det ligger vel ikke i rekenes natur å hoppe for morroskyld.
Så lenge det ikke er fisk i vannet som de prøver å unnamanøvre skal jeg vedde fingeren min på at du aldri kommer til å se hopping (eller ressultat av dette). Tipper det skjer når fisker prøver å ta de i vannflaten, for de er nok i stand til å hoppe over de tre cm. hvis de vil. Vanvittig eksplosiv fart når de blir skremt.
ja.det vil eg tro..men i dette akvarie har eg ingen fisk sammen me rekene..så da er det ingen problem..
Jaja ,du får bare prøve da
Jeg hadde et kar med bare reker og med dekkglass ,men med foringsåpninger på to av sidene. Fant reker oppå glasset innimellom

Men på den annen side har jeg reker i flere kar som ikke har heldekkende glass og så langt har det gått bra (tror jeg )
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap