Larver, skit og hvit snegle..

Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette inlegget hen, men jeg har igrunn 3 ting jeg lurer på nå, etter jeg tittet inn i akvariet mitt nettopp. Jeg observerte plutselig at det var et par hvite larve-lignende dyr, sikkert ikke mindre en 1-2mm. Plutselig så jeg at en annen type, eller en større larve fløt rundt i vannet og bevegde seg som en mugglarve ville gjort.. Jeg forer ganske lite egentlig.. har jeg trodd. Men jeg er også ganske sjokkert over akkurat hvoor mye mine 2 ancistruser skiter. Det er fullt hele tiden, (vel, ikek fult, men det er nok) og jeg slamsugde bare for noen dager siden. Hva er dette, er det jeg som overforer uten at jeg vet det? forer ikke hver dag heller. kan larvene ha dukket opp fra f.eks en pære bit jeg puttet nedi her forleden? Kan disse larvene skade fisken?
Jeg har 11 fisk i et 105 L akvarie, 3 skjørtetetra, 6 rødmunntetra og 2 ancistrus. Ukjent antall posthornsnegler også. Kan larvene ha kommet av sneglene?
Det jeg også observerte nettop var at en av de mindre sneglene hadde helt hvitt skall. Ikke en nyklekket snegle, men fortsatt liten. Ingen andre har hvitt skall.. kan det være en sykdom eller noe i smamenheng med larvene? Håper jeg bare tenker det værste her. Vil ikke ha sykdom og annen skit.. skit nok etter bare ancistrusene igrunn..
Plussmedlem
Hei Karoline.

Angående de ancistrusene dine.. har de en rot de gnager på ofte? Da kan de/produserer de sykt med skitt.. så det kan være en grunn til all skitten.
Takk for forklaring, for ja, de har en stor rot. Søren og, jeg kan jo ikke bare fjerne den.. Blir vel bare pent nødt til å slamsuge oftere da.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap