Kan harlekin- og kardinalreker drettes i ferskvann?

Ja, se det lurer jeg på...
Kardinal og harlekin reken fra Sulawesi/Indonesia lever kun i ferskvann så de kan drettes i ferskvann. Disse er bare 1cm store. Disse rekene er for proffe rekeholdere da de er vanskelige og krevende. Utrydningnigstruet også men veldig fine og sjenerte.

Men det finnes også kardinalreker og harlekinreker til saltvann. Disse blir 5-10 cm store og lever kun i saltvann.

Ikkje rart folk blir forvirret.
Eg tror du mener rekene fra Sulawesi, sissimor. Mykje bedre å skrive rette navnene (lat.) i (), men også det kan det komme til forvirring nag. Harlekinreke.
Det finnes mest sannsynlig to forskjellige arter i Malili-systemet (Lake Towuti) som går under "Harlekinreke". Caridina woltereckae som er en vanskelig art for aklvarier, men mulig å holde og ha oppdrett i akvarium. Den andere, Caridina spongicola er egentlig ikke mulig å ha i akvarium pga. den lever i symbiose med en en art ferskvannssvamp (engl.: spongue = C. spongicola). Svampen er også endemisk og fleire forsøk å holde den i akvarium har feilet. Såvidt er det kun C. woltereckae som er en kandidat, men siden det er veldig vanskelig å se forskjell mellom den og C. spongicola ville eg ikke anbefale å kjøpe VF i det hele. Videre er det ikke sikker hvis C. woltereckae er stabil over fleire generasjoner. Det er ryktene som sier at den formerer seg over 3 til 5 generasjoner og da er det slutt.

Ang. Kardinalreker (Caridina dennerli) ser det lysere ut for de som er interessert. Formering er egentlig ukomplisert hvis man ta hensyn til de spesielle vannparameter som arten kreves. Sjekk denne tråden:

Alle artene fra Sulawesi er ikkje egnet for nybegynnere. Her kreves det i det minste litt erfaring ang. vannkjemi og forandring av KH, GH og pH. Pga. opprinnelsen, det sensible økosystemet i Malili- og Poso-systemet og ikke minst at nesten alle rekearter fra Sulawesi er utryddingstruet skal man ikke anskaffe disse rekene kun "for pynt". Bra å begynne med C. dennerli fordi man kan kjøpe oppdrettsreker. Alle andere arter er kun for akvarister med ett seriøs mål for oppdrett.

Tusen takk for flotte svar!!!

Har ikke tenkt å skaffe meg noen av disse rekene med det første, men de stod på ei liste jeg fikk over reker som kan bestilles. (Stod ingen latinske navn på den da...) Så da ble jeg selvfølgelig nysgjerrig

Kan ikke en av dere kunnskapsrike herrer skrive en god beskrivelse til basen her, så slipper flere å lure på det samme? Og skriv gjerne om ansvaret ved å skaffe så spesielle reker...

Tror det blir dvergtiger- eller krystallreker for meg i denne omgang
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap