Hva slags reke er dette?

kjøpte denne reka, men vet ikke heilt va slags sort det er...
er det noen som vet?
Reken du har der er princess bee fra Vietnam. Ny rekesort som er ganske ny. Kor kjøpte du den og hva var prisen?

Ser ut som reka di har egg...
Tommy Tran
Reken du har der er princess bee fra Vietnam. Ny rekesort som er ganske ny. Kor kjøpte du den og hva var prisen? Ser ut som reka di har egg... :)

Smør på flesk.. Hehe
kjøpte den på kvadrat for ca 1 måned siden.kostet 139 kr pr stk.den blei solgt som krystallreke.
kan den krysses med krytall reke eller kirsebær reke?
for når eg kjøpte den så hadde den ikke egg,så den må ha part seg med enten krytall reke eller kirsebær reke...
har bare 1 av denne i akvarie sammen med 1 krystall reke og mange kirsebær reke..
kan bli spennende og se va avkom det kommer fra den..
tror det er denne typen reke eg har..

Caridina cf. cantonensis ´bee´ Biereke
Oi!!!!
Den har fått egg!!
Du må skrive hvordan rekeyngelen ser ut!
Oki.. Da er det ikkje princess bee reke da.

Kvadrat selger krystall reker har eg sett. Og disse kan krysses med den krystall reka du har fra før..

Stiv pris på krystall reke.
ja.ganske stiv pris..men det koster og ha hobby.
en fantastisk hobby..

emil andre: ja skal beskrive yngelen når den har komme ut..:P
Har fått "Rekesykdom" X] Har kjøpt ny 18 Liter :P
Rekesyka er vel det samme som litersyken
Hei,

Litt OT: "Rekeviruset" er i utgangspunktet ikke det samme som "litersyken". Du gjennomgår nå første stadiet av "rekeviruset" med ett nytt 18l kar. En som er alvorlig rammet av "litersyken" ville vel rett og slett overse ett akvariet i den størrelsen. Men selvfølgelig kan de som er infisert med "rekeviruset" får en sekundærinfeksjon med "litersyken" også. Og da er man dobbelt syk på en måte. Eg har ikke noe tips å beskytte seg for det, kanskje det finnes vaksine... OT slutt

Ikke noe princess-bee på bildet her. Og eg er ikke så sikker, at princess- bee er noe nytt heller :o men navnet er nytt, ja.
Det er en Svart Krystallreke (Biereke svart/hvit) og vanlighvis er eg veldig forsiktig å kommentere noe om prisene for reker. Reka på bildet er sikker fin og fra fargeutpregelsen likner den meir på en VF-Krystallreke enn noe annet. Hvis det er en VF du kjøpte, ville gå 50% av prisen i orden.
Bildekvaliteten er ikke så bra og reka ser kanksje annerledes ut i "natura". Hvis ikkje og det er så lite / ingen hvitfarge synlig på denne reka med opprinnelsen fra norsk oppdrett begriper eg ikke prisen i det hele tatt. Ikke forstår meg feil, reka er fin. Men det finnes en kvalitetsinndeling (grade-system) for Krystallreker / Red Bee / Black Bee. Og her får denne reka den laveste grad (grade C). For den kvaliteten er høgaste prisnivå 50 Kr, også for en butikk. 100 eller for min del 150 Kr er en rettferdig pris for en Red Bee med grade S eller høgare med god kvalitet på hvitfargen og en god utpregelse av ett spesiell mønster (i det minste V-Band).

Det er viktig å sjå på kvaliteten, spesiell når det kommer til bierekene. Derfor kommentere eg dette her. Eg er klar over, at det ville være klokare å holde kje... og det har eg gjort lenge. Tendensen ang. Krystallreker eller Red Bee er klar i Norge og det er å selge alt og ingenting for mestmulig penger. Det er veldig synd siden vi hadde kvalitetsmessig en kjempebra utgangspunkt for ca. 5 år siden. I mellomtiden hadde eg større problemer med stammen min, har vore litt uforsiktig med å blande stammer og har ødelagt en del av kvaliteten hos meg også. Derfor har eg trekkt meg lenge fra å selge Red Bee.
Vi som driver seriøs oppdrett i Norge med biereker er fortsatt ikke mange og eg håper at det er fortsatt en mulighet for å snu utviklingen. La oss fokussere meir på kvaliteten og ta litt ansvar! Som sagt har en Red Bee av god kvalitet sin rettferdig pris og det er umulig å sette en maks. grense. Dette kan sammelignes med markedet for Koi.
Men vi skal ikke prøve å selge en Krystallreke (som knapt nok fortjener det navnet) til en pris som man kan forvente for en Red Bee med japansk stammebevis :o

Beklager, thomsen, at innlegget mitt kommer i tråden din. Dette er helt tilfeldig, alt annet enn noe personlig og heller ikke feilen din. Det er bare noe som har plaget meg lenge nå og det passte godt i tråden din siden du nevnte prisen du betalte. Eg håper du skjønner poenget mitt og godta innlegget

Mvh

Micha
Enig Micha. Det er tragisk noen folk som prisdumper på forskjellige reker på markedet, og eg håper ikkje red bee reker kommer til å koste 10 kr stk i framtiden. Som prisen er for kirsebærreker.
Jeg mener red bee reker er verdt 50 kr og oppover avhengig på hva grad og solid hvitthet på de. De er en av de finere rekesortene etter min mening og driver selv oppdrett på disse.

Men å kjøpe fra butikk er noe annet. Rød krystall reke for 129 kr var litt drøyt. Vet jo butikk har jo husleie,kostnader og lønninger men det fort penger hvis du skal kjøpe ti stk.

I love shrimps.

takk Michael Niesar for et fint og godt innlegg..setter stor pris på at du tok deg tid til å forklare dette..
vil tro butikken satt igjen med ganske mye i fortjeneste på desse rekene..
men folk betaler(ink meg selv) dyrt for nye og spennende dyr/fisker...
Dyrebutikkene betaler selv ca. 50kr for en krystallreke av dårligst grad, og de må jo ta litt i fortjeneste. Kjøper man 5-10 stk så har man ca. 50 reker etter 2 måneder. Så man har raskt flere enn man trenger og kan da begynne å selge videre
thomsen
takk Michael Niesar for et fint og godt innlegg..setter stor pris på at du tok deg tid til å forklare dette.. vil tro butikken satt igjen med ganske mye i fortjeneste på desse rekene.. men folk betaler(ink meg selv) dyrt for nye og spennende dyr/fisker...

Flott, takker for positiv tilbakemelding og ja, å skrive svarene mine tar for lang tid. Norsk er fortsatt kun den nestbeste alternative for meg

Eg kan ikke tro, at en dyrebutikk i Norge med bare litt kompetanse (om reker OG økonomien) betaler 50 Kr innkjøpspris for den kvaliteten som er på bildet, Kine Kristine. Videre er formeringskalkulasjonen din veldig modig mildt sagt. Vi snakker om biereker (Caridina cf. cantonensis) og ikke om Neocaridina sp., sant? Hos meg trenger nye Caridina ofte minst 2 månader før de første hunner går med egg...
Hvis du kan formere biereker så rask som du sier, må du snart være millionær når du selger de for 50 Kr/stk til butikkane.
Det er ikke umulig å formere biereker så effektiv over en periode, men den vanlige realiteten er i de allerfleste tilfellene helt annerledes. Det finnes mange akvarister med delvis god erfaring (og endå fleire butikker) som sliter med å holde biereker bare i livet over lengre tid.
Korfor finnes det ikke fleire som setter opp annonse her for å selge overskudd av biereker??? Fordi, i regelfallet går formeringen IKKE sånn som du beskriver det, Kine Kristine.

Eg er klar over at en dyrebutikk har mange utgifter. Kostnadene er sikker ofte så høge, at det kan være vanskelig å nå "break even". Må man derfor utnytte uvitne kunder som er hektet på "nye og spennende dyr"? Eg mener, det skulle være nok å kalkulere med 200 til 250% på levende dyr. Men for min del kan butikkane selge rekene også for meir, så lenge kvaliteten går i orden. Det er kvaliteten som eg bryr meg mest i den sammenheng.
Michael Niesar
[QUOTE=thomsen]takk Michael Niesar for et fint og godt innlegg..setter stor pris på at du tok deg tid til å forklare dette.. vil tro butikken satt igjen med ganske mye i fortjeneste på desse rekene.. men folk betaler(ink meg selv) dyrt for nye og spennende dyr/fisker...

Flott, takker for positiv tilbakemelding og ja, å skrive svarene mine tar for lang tid. Norsk er fortsatt kun den nestbeste alternative for meg

Eg kan ikke tro, at en dyrebutikk i Norge med bare litt kompetanse (om reker OG økonomien) betaler 50 Kr innkjøpspris for den kvaliteten som er på bildet, Kine Kristine. Videre er formeringskalkulasjonen din veldig modig mildt sagt. Vi snakker om biereker (Caridina cf. cantonensis) og ikke om Neocaridina sp., sant? Hos meg trenger nye Caridina ofte minst 2 månader før de første hunner går med egg...
Hvis du kan formere biereker så rask som du sier, må du snart være millionær når du selger de for 50 Kr/stk til butikkane.
Det er ikke umulig å formere biereker så effektiv over en periode, men den vanlige realiteten er i de allerfleste tilfellene helt annerledes. Det finnes mange akvarister med delvis god erfaring (og endå fleire butikker) som sliter med å holde biereker bare i livet over lengre tid.
Korfor finnes det ikke fleire som setter opp annonse her for å selge overskudd av biereker??? Fordi, i regelfallet går formeringen IKKE sånn som du beskriver det, Kine Kristine.

Eg er klar over at en dyrebutikk har mange utgifter. Kostnadene er sikker ofte så høge, at det kan være vanskelig å nå "break even". Må man derfor utnytte uvitne kunder som er hektet på "nye og spennende dyr"? Eg mener, det skulle være nok å kalkulere med 200 til 250% på levende dyr. Men for min del kan butikkane selge rekene også for meir, så lenge kvaliteten går i orden. Det er kvaliteten som eg bryr meg mest i den sammenheng.

Da jeg fikk mine var det mange som allerede hadde egg/ fikk egg raskt , så det tok ca. 2 måneder før jeg hadde 50stk. Selvfølgelig så spiller akvariestørrelsen en stor rolle på hvor fort de formerer seg, da de når en maks mengde for antall som kan være i det akvariet. Jeg sier ikke at jeg selger de for 50kr. Dyrebutikkene kjøper fra importør for ca. 50kr. Hos privatpersoner så kjøper de for mye mindre!
Jeg selger mine for 15-20kr men har ikke solgt så mange nå, siden en tulling som var på besøk klarte å helle alkohol i akvariet mitt, og jeg nå har et familiemedlem som nettopp har begynt med akvarium, og jeg skal ta med masse reker til henne i julegave.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap