Er black bee en reservert/forsiktig rekeart?

Hei.

Lurer på om black bee er mer reservert/forsiktig (i mangel av bedre ord) enn det sakurareker, whitepearl og andre Neocaridina arter er?

Kjøpte noen flotte black bee reker av Michael her på forumet. Men dagen etter jeg slapp dem oppi fikk jeg ikke øye på dem noen sted. Er et 120 liters akvarium.

Jeg var redd jeg hadde gjort noe feil, og at de ikke hadde overlevd, men så gikk det en stund, og jeg fikk øye på en innimellom, med noen dagers mellomrom. Så slo meg til ro med at det i alle fall var liv der.

Nå husker jeg ikke hvor lenge siden det er jeg fikk rekene, men kanskje en litt over en mnd. For noen dager siden startet alle sammen å dukke opp. Nå er de fremme absolutt hele tiden. Telt 8 stk på det meste, så da regner jeg med at alle lever i beste velgående. Virker rett og slett som de har blitt helt trygge nå.

Har også sakura og white pearl reker, disse har ikke vært på denne måten. De har vært fremme fra første stund, sitter gjerne på hånden når jeg luker, osv. Virker mer uredd.

Kanskje disse opprinnelig har færre naturlige fiender?

Andre som har lignende erfaring?
Bruker black bee reker lengre tid på å bli trygge i sitt nye miljø enn det Neocaridina arter gjør?
I begynnelsen så kan de være ganske sky, men etter at de er blitt flere så tar de over. De er mer "aggressiv" i matfatet og når de går rundt om kring enn andre små rekearter(og ganske store i forhold til mange arter også), og de kan med dette "utrydde" andre arter som er sammen med dem. Populasjonen til mine Kirsebærreker stagnerte etter at Krystallrekene kom i rekeakvariet.

Men jeg har også disse to artene sammen med fisk i et akvarium også, og der er det motsatt. Siden de er så fargerike, så tror jeg fiskene lettere får øye på yngelen (har fisker som bare klarer å ta rekene når de er små) av Krystallreker. Kirsebærrekene er ikke så fargerike og slipper derfor lettere unna fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap