Substrat til rekekar

Jeg holder på å sette opp et fluval Edge på 25 liter som jeg skal bruke til reker. Har biltemasand i de fleste karene mine, men har lyst å prøve noe nytt denne gangen.

Noen som kan anbefale et trygt rekesubstrat, foruten biltemasand og rådasand? Kan gjerne tenke meg en annen farge enn "vanlig sand", f. eks svart, men svart er som regel farget og avgir stoffer som rekene ikke trives med.

Noen som har kar kun med kattesand? Og hvordan fungerer evt dette?
Hentet fra "Micha sine zwerggarnelen" innlegg 48:

Bruker forskjellige sorter bunnsubstrat. I 325l (plantekar) bruker eg kvartsand som er litt lysere enn Biltema-sand. Sand fra Biltema er mest vanlig hos meg og går etter min vurdering uten problem for de fleste rekene. Akvariene mine med svart substrat (kardinalreker, blå tiger, Aqua Art) bruker eg "Dennerle Nano Garnelenkies Sulawesi Schwarz". Den fungerer bra men er altfor dyrt for å bruke den i større kar. Alternativet er svart bunnsubstrat fra Guemmer som er billigare og også ukritisk for dvergrekene. Har en sekk liggende som er ikke tatt i bruk endå.
Alle sandsorter som eg bruker har ingen effekt på vannverdiene, er altså inert.
Shrimpsoil (Aquamoos), Aqua Soil (ADA) eller Red Bee Sand (RBS, Shirakura) binder ionene eller bytter ionene ut. Effekten er at KH forsvinner og pHen går ned. Tilføring av salt, KH+ eller liknande er altså nødvendig i oppstartsperioden ved bløtt vann. I tillegg lagrer disse spesielle plantenæringsstoffer, men ikke alle næringsstoffer. Da må man være obs på når man tilføre gjødsel. Alt i alt kan være effektene bra for oppdrett av biereker og i kombinasjon med bunnfilter. En lang innkjøringsperiode og litt kunnskap er absolutt anbefalt hvis man bruker disse aktive sandsorter. Som sagt har eg ikke brukt disse endå ikke sist pga astronomisk pris. Men det kan være interessant.
Vil bare nevne til slutt at det har oppstått en del dårlige erfaringer med RBS og dødelighet av biereker etter noen veker fra noen erfarene reke-akvarister.
Tusen takk Anna U :o)

Skal søke etter Dennerle Nano Garnelenkies Sulawesi Schwarz, og se om hvor det er å få kjøpt :o)

Burde ha skjønt at det var svar å finne i Michals tråd :o)
Se her, her kan du finne mye fint
Fant Dennerle Nano Garnelenkies Sulawesi Schwarz hos tyske Aquaristshop. Har bestilt 2*2 kg samt 1kg plantesubstrart for nanokar :o)
cara79
Fant Dennerle Nano Garnelenkies Sulawesi Schwarz hos tyske [URLBLOCK1]. Har bestilt 2*2 kg samt 1kg plantesubstrart for nanokar :o)

Blir sikkert kjempebra! Du må legge ut bilder av hvordan det blir
Får ingen treff om jeg søker på dette hos aquaristshop.
Sissimor, det skulle jeg gjerne ha gjort, men jeg glemte fotokameraten da jeg var hjemme i jula... derfor ingen nye bilder etter nyttår.

Henrik, jeg fant det heller ikke da jeg søkte, men da jeg lette etter Dennerle så fant jeg etter hvert :o) Tror det skyldes av jeg bruker den engelske siden og navnet er på tysk :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap