Well it isnt letting me post more than a few sentences.. so i give up :(

Hei,

For 3 månder siden satt jeg opp 450l juwel vision. Alt av rekene jeg setter inn dør. Er det noen som har ideer til hva kan eventuelt være problemen?

PH: 6.5, klarer det meg osmos vann og co2
Gh: 2
Kh: 0
Nitrate: less than 0.3
Ammoniak: less than .02
Filter: Ehiem 2075
Lys: 2x54w og 2x 38w, lys på 9 timer hver dag
Biltema sand, grøv type
Steiner fra hagen, vaske med water pressure blaster
Planter: Glossostigma elatinoides, 4 algaekuler
UV filter 18w
Fisk: 5 Otocinclus Affin

Har prøvd mange ganger å skifte ut vann, hjelper ikke. Tok ut planter Java Bregner fordi jeg lest flere steder at de kan være giftig for reker - men de døde uansett (ser ut som det tok lengre tid før de døde da). Har prøvde Aquasafe, hjalp ikke. Fiskene trives bra ser det ut. Sneglene hadde de dårlig i det første måned, også gikk det bra en stund. Men nå ser det ut som sneglene trives ikke igjen. Eneste jeg kan tenke på er at kanskje Nitrogen Cycle er ikke ferdig? Har ikke peiling, men har lyst at alt skal fungere bra siden det kommer Oslo Storauksjonen snart og vil kjøpe meg inn en del reker.

Please help!
Beklager stavefeil, som sikkert finnes mye av..

MVH
PS, Tusen takk Ingjerd for tipset om krokodilletegn
Nat
Bruker du "krokkodilletegn" når du skriver? Det protesterer forumet mot. Noen reker er veldig sensitiv på nitrat (NO3), kan det være det som er problemet? Hvilke typer reker er det du har hatt?
Har du funnet rekelikene da? Eller bare forsvinner de?
Nye planter kjøpt i butikk?

Vannbytterutiner? Temperert vann fra krana?
Hakasu
Har du funnet rekelikene da? Eller bare forsvinner de?

Har sett likene ja, men de blir spist opp ganske fort av sneglene faktisk
Plantene er kjøpt av en from Akvaforum, men de ble satt inn i karet for bare en måned siden, og problemen startet før det..
Ingjerd
Bruker du "krokkodilletegn" når du skriver? Det protesterer forumet mot. Noen reker er veldig sensitiv på nitrat (NO3), kan det være det som er problemet? Hvilke typer reker er det du har hatt?

Har blue pearl reker, og de skal kunne tåle litt, i hvertfall i får lov til andre typer av reker som er mye mer sensative
Kan det være temperaturen som er problemet? Ellers ville jeg tatt ut steinene fra hagen og sett om det har noen effekt, det kan være de forgifter vannet med stoffer som løses opp. Og så er det nitratverdiene som jeg nevnte (må ikke forveksles med nitrittverdiene). Er det for mye nitrat i vannet vil det være mer skadelig for reker enn for fisk, og det er hovedsakelig vannbytter som hjelper. Jeg mener å ha lest at reker ikke har problemer med nitritt, slik som fiskene har. Ut over det har jeg dessverre ikke så mye erfaring med rekeproblemer, mine kirsebærreker har fint overlevd medisinering med esha 2000, altså kobberbasert medisin. Men så er kirsebærreker kjent for å overleve det meste, imotsetning til mange andre reketyper.
Ingjerd
Kan det være temperaturen som er problemet? [URLBLOCK1] Ellers ville jeg tatt ut steinene fra hagen og sett om det har noen effekt, det kan være de forgifter vannet med stoffer som løses opp. Og så er det nitratverdiene som jeg nevnte (må ikke forveksles med nitrittverdiene). Er det for mye nitrat i vannet vil det være mer skadelig for reker enn for fisk, og det er hovedsakelig vannbytter som hjelper. Jeg mener å ha lest at reker ikke har problemer med nitritt, slik som fiskene har. Ut over det har jeg dessverre ikke så mye erfaring med rekeproblemer, mine kirsebærreker har fint overlevd medisinering med esha 2000, altså kobberbasert medisin. Men så er kirsebærreker kjent for å overleve det meste, imotsetning til mange andre reketyper.

Tusen takk for hjelpen Ingjerd, kanskje jeg prøver det med å ta ut steinene. Må jeg gjøre vannskift samtidig?
Bare hyggelig Jeg ville tatt et passelig stort vannskift (et sted mellom 30 og 50%) og tilsatt aquasafe eller lignende i det nye vannet du tilsetter. Jeg ville også brukt aquasafe i en del vannbytter fremover. Aquasafe vil kunne binde en del skadelige stoffer og gjøre dem ufarlige for rekene. Jeg ser du skriver at du har prøvd aquasafe tidligere, men problemet som kan ha oppstått er at steinene har gitt fra seg så mye stoffer at aquasafen ikke har klart å binde alt. Derfor kan den ha større effekt når du har fjernet kilden til problemet.
Jeg kan ikke mye, eller egentlig noe, om reker. Leste imidlertid at du oppnår pH på 6,5 ved osmose og CO2. Hvis alt vann du skifter er fra osmoseanlegget ditt, vil du etterhvert ikke ha de nødbvendige mineraler og sporstoffer i karet ditt, med mindre du setter til dette. Det at du har så lav GH og null KH, kan tyde på at du ikke gjør det. KH er kalsium er kalk og et nødvendig stoff for reker og snegler for å danne skall.

Ettersom også sneglene virket å mistrives, kan det være dette som er problemet, eller en del av det.
530
Jeg kan ikke mye, eller egentlig noe, om reker. Leste imidlertid at du oppnår pH på 6,5 ved osmose og CO2. Hvis alt vann du skifter er fra osmoseanlegget ditt, vil du etterhvert ikke ha de nødbvendige mineraler og sporstoffer i karet ditt, med mindre du setter til dette. Det at du har så lav GH og null KH, kan tyde på at du ikke gjør det. KH er kalsium er kalk og et nødvendig stoff for reker og snegler for å danne skall. Ettersom også sneglene virket å mistrives, kan det være dette som er problemet, eller en del av det.

Ja det er sant;
Jeg tilsetter av og til en pudder som heter Montmorillonit, som også har kalsium. Men jeg har ikke gjort det så mye, bare en gang kanskje. Jeg skal tilsette mer og se hvordan det går. Takk
Zenta
Hva mater du med?

Ingenting faktisk. Siden det var så få reker og bare 5 otos i en 450 liter kar, så tenkte jeg at det ikke trengs. Det var nok algae for alt sammen. En gang så putte jeg litt brenesle tablet oppi karet men rekene var uinteresert, og de pleier å gjøre det når de finner nok mat selv
Det står på Akvariereker.no gh 3+ kh 2+ minimum sikkert der du har feilen. H jan
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap