Er dette rekeyngel?

Hei

Som sikker noen har fått med seg satte jeg opp et lite reke-nano-kar (18l) for en stund tilbake.

Sammen med noen mikrokrabber bestod oppstartbeboerne av 9 stk Neocaridina heteropoda ´red´ Noe må jeg gjort rett for nå kryr det av "heteropodaer".

Så lagt er alt såre vel, men i dag la jeg merke til noe jeg ikke har sett før. På glasset var det kommet noen ekstremt små (under en halv mm) hvite pikker. Prikkene var i ror så lenge de hang på glasset, men beveget seg med en rykkende bevegelse i vannet.

Rykkene minnet litt om hvordan "hoppkreps" oppfører seg, og ved bruk av lupe og dyp konsentrasjon kunne jeg se en liten hale. Med litt fantasi kunne jeg også fornemme noe som liknet antenner (følehår).

Jeg lurer på om det er rekeyngel jeg ser eller om jeg har fått inn ett eller annet mikrokrepsdyr i karet.

Krabatene holder seg i det øvre vannsiktet, og det ser ut til å være mange av dem.

Jeg har gjort et forsøk på å ta et bilde gjennom lupen, men kameraet mitt er ikke bra nok for detaljer. Bildet kan kun gi en indikasjon på størrelse.

Noen som har noe ide om hva dette er ?

Du ser det veldig godt om det er rekebabyer, for de ser nøyaktig ut som de store rekene bare i miniatyrformat. Så det er nok dessverre ikke det du har fått
grumf, da har jeg fått ubundede gjester.

For en stund tilbake var jeg inne på en side som vist en oversikt over hva som kunne dukke opp av skapninger i et kar. Jeg er ikke i stand til å finne den igjen. Er det noen som har lenken til siden jeg tenker på ?

jeg har masse yngel av reker........å da mener jeg masse
Men er dem like små som mine (mye under millimeteren) ?
forstørelseglass e tingen men ser ikke sånn ut nei men er vanskelig å se men let mere mot båtten mine er vertfall dær di svømmer ikke sånn som di gjør på bildet ditt
Du har ikkje fåt cyclops i karet da?

Size: 0.1 - 0.2 cm

Copepods are small and funny looking one eyed crustaceans. They usually move around the tank glass and other surfaces, usually with one short leap at a time. They are completely harmless. There's are many different colored species.
Hei Rune!

Jeg tror du er inne på noe her. Jeg kom plutselig på et gammelt speidertriks: "hvordan bruke en kikkert som mikroskop?" Jo ,ved å snu kikkerten rundt, rette okularet mot objekt og kikke inn i objektivet.

Selv om disse skapningen er ekstremt små har jeg klart å tegne et bilde av en som holdt seg i ro på glasset. Krypet ser unektelig ut som en Cyclops.

Det eneste jeg stusser over er strøelsen . Disse er SMÅ . Og hvordan i hules har dem kommet inn??

Endret pga typo
Tilfeldig bekjentskap
© Trude Johansen
Reklame for plussmedlemskap