Starte opp rekekar og vannkvalitet i sandnes ?

Heisann. Har tatt opp en gammel hobby og ønsker å starte opp med reker. Mest fordi jeg ikke kommer til å bli gjeldsslave med lekasje på et 20 l akvarie kontra et 500 l mallekar . Pluss reker er artige skapninger og nano akvarie høres spennende ut.

Det putrer i gang et 20 l kar til innkjøring, jeg har som sikkert fleste som starter sitt første kar en tolmodighets test med meg selv for å ikke putte liv i karet. Har tatt sjangs med 2 sebrasnegler, unnskyldt med at dissa skal ta alger til plantene får komt seg. Merker på sneglene at de ser lit sløve ut i skallet, noe jeg mistenker er lav GH i vannet.

Sørsmålene:
Noen som har peiling på hvor høy GH springvannet i Sandnes, Rogaland har ?
Hvis det er for mykt, hvordan øker jeg dette uten å skade reker, og uten at du må ha en egen liten labb hjemme?. 20 l gir tross alt ikke mye slingringsmål for å bomme med tilsetninger.
Jeg er opplært (av min far) at aqua safe er bra universal middel å tilsette alt av kar. Er aqua safe fremdeles "safe" ?? (for reker spesielt?)
Noen gode tips til når og hvordan med reker å nyinkjørt akvarie ?
Ja sist men ikke minst!, kan jeg ha noe endles guppy sammen og drive oppdrett på både fisk og reke ???!

Håper noen kan hjelpe meg med noen av grublingen min
(Ja, jeg skal gå til innkjøp av Gh og Ph målerutstyr)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap