- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- "gigantiske" kirsebærreker
"gigantiske" kirsebærreker
Har kommet over et litt rart fenomen, som jeg lurer på andre har opplevd å. Altså som overskriften sier har jeg et "problem" med store kirsebærreker(KB). Det har seg sånn at jeg har to kar med reker i, en 60L med kun reker oppi og en 120L med reker og fisk( les: sommerfuglsciklide, rødhode tetra og otto) og det her det begynner å bli rart, iaff i mott hode. I 60L der det kun er reker(og planter:p), er KBreken små og dårlig utfarget. De løper stort sett rundt som små bleke pygmeer. Mens i 120 L der KBrekene har konkuranse med fisk, blir de gigantiske (opptil 3-4 ganger så store som de i 60L) og får sterk/mørk rødfarge. Så her kommer spørsmålet mitt, hvorfor er det sånn?
Man skulle nå tro at KBrekene i 60l har de beste oppvekst vilkårene til å bli store og trives. Eller er det såpass mye med næring/steroider i fiskeavføringen, at rekene i 120L blir unaturlig store?
Har også ved tidligere anledninger fanget de store KBrekene i 120L g puttet de oppi 60L, men der lever de sjelden lenge. Synes det hele er nokså merkelig.
Blir vell til at jeg putter alle rekene i 120L, siden det er der de blir flotte og store....
Man skulle nå tro at KBrekene i 60l har de beste oppvekst vilkårene til å bli store og trives. Eller er det såpass mye med næring/steroider i fiskeavføringen, at rekene i 120L blir unaturlig store?
Har også ved tidligere anledninger fanget de store KBrekene i 120L g puttet de oppi 60L, men der lever de sjelden lenge. Synes det hele er nokså merkelig.
Blir vell til at jeg putter alle rekene i 120L, siden det er der de blir flotte og store....
Postet 09.02.11 kl 11:06
Vil først og fremst mistenke variasjon i noen av vannverdiene!
Vet ikke, men det er nok en mer trolig årsak slik jeg ser det.
De "gigantiske" KB´ene høres for meg ut som de som ser ut som de skal.
Små og bleke skal de jo slett ikke være over noe tid.
Og siden de store ikke overlever lenge i sammen med de små, så virker det for meg
som om der er noe i dette karet eller i vannet de ikke trives med.
Vet ikke, men det er nok en mer trolig årsak slik jeg ser det.
De "gigantiske" KB´ene høres for meg ut som de som ser ut som de skal.
Små og bleke skal de jo slett ikke være over noe tid.
Og siden de store ikke overlever lenge i sammen med de små, så virker det for meg
som om der er noe i dette karet eller i vannet de ikke trives med.
Postet 09.02.11 kl 11:31
Ja, har tenkt tanken selv. Eneste som går litt imot denne teorien, er at jeg hadde et annet oppsett tidligere i 120L, der det var samme vannverdier som i det rene rekekaret. Rekene ble fortsatt mye større i 120L den gangen å.
Nå er det forskjellige verdier i karene. 120L er satt opp med vannverdier bergnet på planter og sør amerika. Mens 60L har "tappevann" verdier.
Ja sant det. Men nå er det et utbredt fenomen at KBreker ofte har dårlig ufylling av fargen, fleste parten er jo gjennomsiktige med små røde flekker på. Så er det jeg mener med at de er bleke.
Nå er det forskjellige verdier i karene. 120L er satt opp med vannverdier bergnet på planter og sør amerika. Mens 60L har "tappevann" verdier.
Odd Meyer LøgevikSmå og bleke skal de jo slett ikke være over noe tid.
Ja sant det. Men nå er det et utbredt fenomen at KBreker ofte har dårlig ufylling av fargen, fleste parten er jo gjennomsiktige med små røde flekker på. Så er det jeg mener med at de er bleke.
Postet 09.02.11 kl 11:44
Postet 09.02.11 kl 12:08
De pleier som regel å få litt mygglarver/rekemix når jeg skal gi mat til fiskene. 60l står så fint til i nærheten av fryseren, så da blir det til at jeg hiver oppi en liten bit der å. Ellers så får de i ny og ned JBL sitt rekefor, dvs tørrfor presset til små små kuler.
Er det jeg tror å. At det må være noe "steroider" i fiskeavføringen:phehe
IngjerdFor kirsebærreker finner mye god næring i både fiskematrester og fiskeavføring.
Er det jeg tror å. At det må være noe "steroider" i fiskeavføringen:phehe
Postet 09.02.11 kl 14:01
Endret: 09.02.11 kl 14:02
Akvarie størrelse har mye å si. Og hvor gamle er rekene dine? De KBene dine i 120 literen virker som de er steingamle og bare døde av alderdom. De største kirsebærekene eg har sett i live var 3cm og de var gamle men fine i fargen.
Reker vokser raskere med proteinrikt for, men ikkje bra for de. De dør raskere, så du bør gi de algetabletter og grønt kost.
Reker vokser raskere med proteinrikt for, men ikkje bra for de. De dør raskere, så du bør gi de algetabletter og grønt kost.
Postet 09.02.11 kl 14:24
Nå vet jeg ikke hva steingammel er for en reke, men rekene i 120L er like gamle og til og med yngre enn en del av de i 60L. Siden jeg tok de fra et kull i 60L for en stund tilbake.
Kan godt hende det er pågrunn av den proteinrike kosten i 120L at de blir så store.
Har gått en stund å tenkt jeg skulle bestille brennesle-, gulrotpellets og alt det "rare" der, som du(Tommy) eller er det michael? selger
Kan godt hende det er pågrunn av den proteinrike kosten i 120L at de blir så store.
Har gått en stund å tenkt jeg skulle bestille brennesle-, gulrotpellets og alt det "rare" der, som du(Tommy) eller er det michael? selger
Postet 09.02.11 kl 14:41
Postet 09.02.11 kl 15:24
Endret: 09.02.11 kl 15:25
Postet 09.02.11 kl 15:47