- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Anentome helena asiatisk jegersnegle dødsårsak?
Anentome helena asiatisk jegersnegle dødsårsak?
Inaktiv bruker
fikk kjøpt meg fem stk av disse og puttet dem opp i karet mitt. der har vi sand på bunnen, røtter planter og 3 kampfisk og en kjempereke.
dagen etter såg jeg at tre av dem var død. dagen etter der igjen var de siste døde også. de har ingen preg av å ha bli spist på, heller ikke hakket eller tygd.
tok å testet vannet for forskjellige ting, og fant ikke noe bortsett fra minimalt med nitritt som nå er borte. fiskene og reken virker kjapp og ser ut til at de trives.
tempen har jeg hatt på 22 grader men har nå økt den til 25.5
noen som aner hvorfor de ikke klarte seg? jeg har lest hva jeg kom over, men det har ikek vært så mye. hadde tro på at disse er hardføre og tåler litt forskjellig.
kan også nevne at jeg en gang tidligere før jeg hadde startet karet på nytt puttet oppi 5 kulekjell, og de døde kjapt dem også.
dagen etter såg jeg at tre av dem var død. dagen etter der igjen var de siste døde også. de har ingen preg av å ha bli spist på, heller ikke hakket eller tygd.
tok å testet vannet for forskjellige ting, og fant ikke noe bortsett fra minimalt med nitritt som nå er borte. fiskene og reken virker kjapp og ser ut til at de trives.
tempen har jeg hatt på 22 grader men har nå økt den til 25.5
noen som aner hvorfor de ikke klarte seg? jeg har lest hva jeg kom over, men det har ikek vært så mye. hadde tro på at disse er hardføre og tåler litt forskjellig.
kan også nevne at jeg en gang tidligere før jeg hadde startet karet på nytt puttet oppi 5 kulekjell, og de døde kjapt dem også.
Postet 15.02.11 kl 22:26
Endret: 15.02.11 kl 22:26
Kobber i ledningsvannet eller noen andre metaller kanskje? Ikke godt å si. Snegler, akkurat som en del reker, kan finne på å dø for "ingenting". Eller det er jo ikke "ingenting" for dem da, men selv om fisken tåler fint hva det nå enn er, så er disse laverestående organismene snegler er, merkelig ømtålige for slikt. Andre ganger så overlever de det utroligste. Sandsnegler for eksempel. De kan vel overleve et atomangrep. De og kakerlakkene :p
Nei, dessverre har jeg ikke noe klokt tips å komme med. Det kan være at du må leve med det faktum at vannet der du bor ikke er "snail friendly", for å si det på den måten. Har hørt om folk som har prøvd å holde snegler gang på gang, men de bare dør. Så flytter de til ny bolig og til et annet vannrør- og vannleverandør-system, og plutselig overlever sneglene hos dem.
Det er nok mye mer "grums" i vannrørene enn vi tror....
Nei, dessverre har jeg ikke noe klokt tips å komme med. Det kan være at du må leve med det faktum at vannet der du bor ikke er "snail friendly", for å si det på den måten. Har hørt om folk som har prøvd å holde snegler gang på gang, men de bare dør. Så flytter de til ny bolig og til et annet vannrør- og vannleverandør-system, og plutselig overlever sneglene hos dem.
Det er nok mye mer "grums" i vannrørene enn vi tror....
Postet 15.02.11 kl 23:58
Inaktiv bruker
det er kjekt med svar uansett hva med 60 liter oldenvann fra butikken da? lol så 60 liter ekstar, eller jeg kan kjøpe en stor kanne som rommer masse liter for så å fylle hos en venn som holder fisk og snegler uten noe tilsetninger eller noe annet.
Postet 16.02.11 kl 01:22
Som Mona sier kan det ha med rørene dine å gjøre. Da ville jeg vurdert å prøve Aquasafe eller annet vannforbedringsmiddel ved vannskift. Generelt sett er ledningsvannet i Norge "akvarievennlig", men det kan være variasjoner mellom husstandene, selv i samme gate på grunn av forskjellig kvalitet/type rør i husene.
Er egentlig litt motstander av så mye tilsetningsstoffer i akvarievannet, men har selv oppnådd høyere levealder på reker på grunn av vannforbedringsmidler som Aquasafe. Jeg har ikke brukt full dosering, men har hatt oppi ca. 1/4 dosering som har holdt godt nok til å binde eventuelle metaller slik at rekene ikke tar kveld for tidlig.
Mulig flaskevann vil fungere bra, men gidder du ofre deg så mye hvis det finnes enklere løsninger?
Er egentlig litt motstander av så mye tilsetningsstoffer i akvarievannet, men har selv oppnådd høyere levealder på reker på grunn av vannforbedringsmidler som Aquasafe. Jeg har ikke brukt full dosering, men har hatt oppi ca. 1/4 dosering som har holdt godt nok til å binde eventuelle metaller slik at rekene ikke tar kveld for tidlig.
Mulig flaskevann vil fungere bra, men gidder du ofre deg så mye hvis det finnes enklere løsninger?
Postet 16.02.11 kl 01:35
Nå vet jeg ikke hvordan du tilvennet de før du hadde de oppi karet, så vet jo ikke om dette har noe å si.
Men i følge Heidi I og andre som selger snegler så bør det gjøres på denne måten for best mulig overlevelse:
Ved mottak av snegler sendt i posten:
]Når du pakker ut snegler som er sendt i posten så ikke kast de rett i karet, da kan de dø av sjokk eller drukne.
Legg de på en tallerken med litt akvarievann fra det karet de skal gå i. La de ligge der og la de våkne langsomt.
Når du ser de begynner å røre på seg så kan du ha på mer akvarievann men ikke så de dekkes helt. Noen vil ha behov for å trekke luft før de puttes i karet.
Når de har våknet helt og spaserer rundt på tallerkenen så kan du ha de i karet
Men i følge Heidi I og andre som selger snegler så bør det gjøres på denne måten for best mulig overlevelse:
Ved mottak av snegler sendt i posten:
]Når du pakker ut snegler som er sendt i posten så ikke kast de rett i karet, da kan de dø av sjokk eller drukne.
Legg de på en tallerken med litt akvarievann fra det karet de skal gå i. La de ligge der og la de våkne langsomt.
Når du ser de begynner å røre på seg så kan du ha på mer akvarievann men ikke så de dekkes helt. Noen vil ha behov for å trekke luft før de puttes i karet.
Når de har våknet helt og spaserer rundt på tallerkenen så kan du ha de i karet
Postet 16.02.11 kl 08:01
Postet 16.02.11 kl 11:24
Inaktiv bruker
takk dere alltid så hjelpsomme
tror jeg har kan har funnet en årsak etter å ha lest svarene her. jeg har aldri hatt snegler før, og tenkte på dem som hardføre små vesner som bare var tilpasset.
jeg fikk dem i en pose med en bitteliten skvett med vann. dem var i posen i ca to timer. da jeg kom hjem slapp jeg dem opp i karet plopp plopp plopp. og der var feilen.
etter info herfra og litt som jeg har spurt meg om så ser jeg at jeg skulle lagt dem på
et tefat med litt vann, så litt mer vann og så opp i karet. jeg hørte videre at det er fordi sneglene skal ha en liten luftboble i huset, som hjelper dem med balanse og slikt, og det rekker dem ikke om jeg bare hiver dem i karet med en gang.
huff dette var dumt, men nå har jeg lært hvordan jeg skal gjøre det.
Postet 16.02.11 kl 19:28