- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- 3 gule eple snegler uten for akvariet.
3 gule eple snegler uten for akvariet.
Byttet vann og slamsugde 35 literen min i dag.
Rundt akvariet lå det 3 knusk tørre snegler.. Helt dratt inn i skallet sitt.. Ca; 20-30 cm unna akvariet hadde de kommet seg..
Putta de oppi igjen. Og den ene kom straks ut av skjellet, og begynte å spise på den andre.. (Virker som om skallet hadde sprekt, men den beveger på seg, så er jo levenene..) Og den siste bare ligger der..
Luktet ikke vondt av noen av de 3 ..
Først; Åssen kan dette ha skjedd? De må jo ha klatret ut selv.. ?
Og for det andre, hva skal en gjøre når sånt skjer? Er bare å putte de tilbake i vannet, og se hva som skjer, eller?
(Jeg bruker bare slange og hevertmetoden, når jeg fyller å tømmer vann. Så kan ikke være jeg som har tatt de ut. De var ganske store alle 3.. Rundt 2-2,5 cm i diameter på skallene minst.)
Rundt akvariet lå det 3 knusk tørre snegler.. Helt dratt inn i skallet sitt.. Ca; 20-30 cm unna akvariet hadde de kommet seg..
Putta de oppi igjen. Og den ene kom straks ut av skjellet, og begynte å spise på den andre.. (Virker som om skallet hadde sprekt, men den beveger på seg, så er jo levenene..) Og den siste bare ligger der..
Luktet ikke vondt av noen av de 3 ..
Først; Åssen kan dette ha skjedd? De må jo ha klatret ut selv.. ?
Og for det andre, hva skal en gjøre når sånt skjer? Er bare å putte de tilbake i vannet, og se hva som skjer, eller?
(Jeg bruker bare slange og hevertmetoden, når jeg fyller å tømmer vann. Så kan ikke være jeg som har tatt de ut. De var ganske store alle 3.. Rundt 2-2,5 cm i diameter på skallene minst.)
Postet 21.02.11 kl 15:21
Endret: 21.02.11 kl 15:22
Postet 21.02.11 kl 15:58
Ok. Takker for kjapt svar!
Kan ikke skjønne på noen måte at jeg har gjort så de har havnet der. Så da har de nok bare "rømt" .. Har hatt gule eple i 2-3 kar i vell ett år nå. Aldri skjedd før.
Men mulig det var litt dårlig vannkvalitet i den 35 literen. Kan det være grunnen til at de rømte?
Har 2 akvarier, fulle med vann. Men denne 35 literen har 10-15 cm fra vannflaten opp til glasset så de kan få plass til å legge egg.
Jeg får følge med om det skjer igjen. Og kjøpe ny dekk plate som har alle hjørnene, om det blir en vane ut av dette. (Har dekk glass på alle akvariene, men hjørnet der ledningen til pumpa og sånt går ut, er litt i største laget.)
Kan ikke skjønne på noen måte at jeg har gjort så de har havnet der. Så da har de nok bare "rømt" .. Har hatt gule eple i 2-3 kar i vell ett år nå. Aldri skjedd før.
Men mulig det var litt dårlig vannkvalitet i den 35 literen. Kan det være grunnen til at de rømte?
Har 2 akvarier, fulle med vann. Men denne 35 literen har 10-15 cm fra vannflaten opp til glasset så de kan få plass til å legge egg.
Jeg får følge med om det skjer igjen. Og kjøpe ny dekk plate som har alle hjørnene, om det blir en vane ut av dette. (Har dekk glass på alle akvariene, men hjørnet der ledningen til pumpa og sånt går ut, er litt i største laget.)
Postet 21.02.11 kl 16:19
Endret: 21.02.11 kl 16:24
Postet 21.02.11 kl 16:31
Postet 21.02.11 kl 16:53
Den blå filtergreia koster meget lite, heldigvis for oss som lever på ekstrajobber og studentøkonomi På den dyreste butikken jeg vet om, kostet en stooor slik svamp 35kr. Du kan også titte innom biltema etter svamper man vasker biler med, (ikke de som er tilsatt med noe muffins...) de er gule, jeg har de selv i alle hjørnene mine.
Postet 21.02.11 kl 20:27
SparessetDen blå filtergreia koster [I]meget[/I] lite, heldigvis for oss som lever på ekstrajobber og studentøkonomi ;) På den dyreste butikken jeg vet om, kostet en stooor slik svamp 35kr. Du kan også titte innom biltema etter svamper man vasker biler med, (ikke de som er tilsatt med noe muffins...) de er gule, jeg har de selv i alle hjørnene mine.
Sleit med å få tak i 8 kr til frimerke for å sende brev til NAV.. :p
Men skal forsøke å få tak i noe. Blir ikke seendes ut med svamp. Har akvariene e synlig. Men skal forsøke å finne noe gitter. Eventuelt får til noe med myggnetting jeg har liggende her.
Postet 23.02.11 kl 10:44