Reke sammen kampfisk

Jeg har 2 kampfiskhunner i en stor bolle, men skal skaffe meg akvarium senere. Har jeg da kunne hatt reke(r) sammen med 2 små kampfiskhunner, eller vil reken bli spist?..og, hvor mye plass trenger en vanlig reke? Jeg kan desverre ikke noe om reker.
Inaktiv bruker
det kommer an på hvilke reker du skal ha, og så kommer det litt an på kampfisken. jeg fikk tyve kirsebærreker i karet mitt, og de endte opp som mat til kampfisken. om du skal ha store reker så vil nok ikke de bli spist.
Kirsebærreker blir meget sannsynlig kampfiskmat. Større reker, som viftereker og amanoreker blir vanligvis latt være i fred.
JEg tror du bare må prøve. Som sagt over her kommer det helt an på kampfisken. Jeg satte en gang 8 kirsebærreker i et 20 literskar, og kampfisken lar de være helt i fred. Faktisk sitter jeg nå med rundt dobbelt så mange reker nå. Men eplesneglen ville ikke kampfisken la være i fred, så den ble fort tatt tilbake til et annet kar
Knut Jacobsen
JEg tror du bare må prøve.

Vet ikke helt om jeg synes det er en passende setning når man leker med liv.

Jeg hadde en kampfisk i akvariet mitt, han drev tritt og ofte å jaktet på rekene, men så aldri at han klarte å ta noen av de, det var dog en hanne, og de er kanskje litt klønete med de store finnene sine. Reker er generelt raske å smette unna.

Vil si det kommer mye an på hvordan akvariet ditt er. Angående hvor mye plass en reke trenger, jeg dyttet 100stk oppi 160 liter og de hadde rikelig med plass, har dog ingen anig på hvor mye belastning de har på filteret.
Tenyrafar
[QUOTE=Knut Jacobsen]JEg tror du bare må prøve.

Vet ikke helt om jeg synes det er en passende setning når man leker med liv.
Kampfisk og andre egglegere er vel stort sett foret opp på levendefor. Hva gjør en rekes liv verdt mer enn f.eks. en artemia-baby?

Hvis det går bra, og det har det jo gjort for mange, så får trådstarter en ny morsom art som kan trives og fungere bra i bollen. I verste fall blir rekene halvdyr snacks, som neppe vil lide unødvendig.
Så reker kan være i boller? Hvis jeg har reken sammen de veldig små kampfiskhunnene mine tror jeg nok ikke reken blir spist.. er litt i tvil når det gjelder å ha den sammen med hannen, men i tillegg har hannen større bolle. Hmm.. Syns uansett det er litt trist hvis reken blir spist opp
Og så lurer jeg på enda en ting, hvilken temp. liker rekene best? Hvis jeg faktisk kan ha en reke i bolle, så må den kunne tåle en temperatur på rundt 22 grader.
Mine reker har ikke blitt spist av min kampfisk hanne.

De første dagene var kampfisken veldig nysjerrig på rekene, og prøvde å ta de, men de var mye raskere enn kampfisken.
Nå bryr kampfisken seg ikke om rekene i det hele tatt, og rekene tussler rundt uten å vise noe frykt for han.

Men de nye guppy ungene som kom i går kveld, ville kampfisken gjerne smake på.... De var også veldig raske, men nå er de flyttet så de skal slippe å bekymre seg over å bli lørdagssnacks
jajaja, reker trives godt så lenge bollen er minst 15 liter (kan også være mindre, men ærlig talt).

Men har du bare en reke? I såfall vil jeg anbefale deg å kjøpe flere, helst slik at du har 8 eller noe i den duren for det første trives de bedre, og viser seg mer. For det andre vil du få en god del reker etter hvert

hvis du søker i skalldyrdatabasen finner du helt sikkert informasjon om den type reke du har (mest sannsynlig kirsebærreke). 18-28 C er passe for kirsebærreke.
Takk for alle svar. Jeg har ikke kjøpt noen reker enda, men har veldig lyst. Hvis jeg venter til jeg har kjøpt akvarium er det plass til mange flere reker enn det er i bollene mine, så jeg tror jeg venter til da. Kanskje litt dumt spørsmål, men siden de kan være i boller, må de ha pumpe? Har veldig lyst på kirsebærreker
Jeg vil uansett anbefale deg å gjøre det første steget å kjøpe akvarium før du kjøper reker, når du først har et akvarium så vil jeg deretter anbefale å heller bruke bollen til å lage en plantedekorasjon.

Er ikke så lett å finne reker til fornuftig pris her i Trondheim, sett noen butikker selge de til 50kr/stk.. jeg kjøpte det av en som avler opp reker på egen hånd her ett sted og vel, da kostet det vel kanskje 2kr/reka eller noe.. men husker ikke hva han het..

Edit: search and you shall find: http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=59898
Jeg så sånne kirsebærreker (tror det var det) på butikken i dag. Han som jobba der sa at det kom til å gå greit å ha rekene sammen kampfisken, bare jeg hadde sånne spesielle planter som rekene kan skjule seg i.. han sa at kampfisker er ofte fredelige, men det kan jeg selv bekrefte at min kampfiskhann IKKE er. Så ble veldig tvilsom nå.. han foreslo til og med rekeyngel, men de blir sikkert garantert spist? Han sa iallefall ikke noe om det :/
Nå har jeg kjøpt et akvarium på 47 liter Forslag til reker jeg kan ha oppi sammen kampfiskene? Jeg deler akvariet med en skillevegg imellom da kampfisk hunnene og hannene ikke går sammen. Rekene vil jeg ha på siden til hunnene da disse er mest fredelige..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap