Eplesnegler som er klekket ut!

Siden jeg ikke fikk noen respons på tråden min ang Eplesnegler som er klekket ut, tar jeg d om igjen

Må fortelle at her om dagen satt jeg ved siden av akvarie mitt i stua, og kastet et blikk bort på glasset, og hva så jeg?! Joda, en drøss med små snegler, som jeg antar er Eplesnegler?! For de lignet ikke på de små rosa snyltesneglene som gjerne følger med nå en kjøper ny planter.

Men samtidig så så jeg at vannet var blitt litt mere mørkt og litt grumsete.
Så nå er spørsmålet, kan jeg slamsuge visst om atte jeg gjør d forsiktig, eller bør jeg vente en stund?
Det kommer an på hvor stort akvariet ditt er, hvilke andre dyr og planter som er oppi der, og en del andre faktorer.
Kampfisk
Det kommer an på hvor stort akvariet ditt er, hvilke andre dyr og planter som er oppi der, og en del andre faktorer.

Karret mitt er på 70 l. med Molly og snegler. Godt m planter Grus i bunnen.
Det beste er jo å slamsuge, men du må jo følge godt med,for disse småtassene er så lette at de lett blir med i dragsuget. De vil dø fort om de får dårlige vannverdier.
Jeg sliter med det samme her hos meg,for jeg har en skokk med ancistrus yngler....
Lykke til med bebisene
Lene E
Det beste er jo å slamsuge, men du må jo følge godt med,for disse småtassene er så lette at de lett blir med i dragsuget. De vil dø fort om de får dårlige vannverdier. Jeg sliter med det samme her hos meg,for jeg har en skokk med ancistrus yngler.... Lykke til med bebisene :)

Takk for svar!
Da stikker jeg slamsugeren godt ned i grusen, så følger det vel sikkert ikke noen småtasser med. Disse har blitt klekket ut uten jeg har visst det, så jeg ble ganske positivt overrasket ) Ser ut som de aller fleste oppholder seg på glasset og på ei tønne inne i karret
Så morsomt
Jeg går å kikker etter egg å yngel hele tiden jeg,så hvis jeg hadde fått en skokk med eplisbebier,da hadde jeg også fått sjokk
Kanskje det er det som er tingen, å bare la ting skje i det skjulte.
Eplisene mine la ofte egg da de gikk i 54 litern,men etter at jeg flyttet de over til 110 litern for ca en-to måneder siden så har de ikke lagt egg i det hele tatt,syns det er veldig merkelig,men,men......
Første gangen jeg har fått yngel på Eplesneglen mine, toppers
Går det bra med bebisene dine?
Her hos meg er tydeligvis hele karet våryre.
Perleguramiene har lagt egg tre ganger siden jeg fikk de for tre uker siden og eplesneglene har lagt fire klaser med egg på et par uker.De første klekket i går så håper de overlever.
Vårkåt er d visst noe som heter
Jfr. eplesneglebebiser
Har massevis av dem i et kar på 54l. Det er stappfullt av platy og guppyyngel som vokser seg til, og det blir født stadig nye, det har ligget masse finbladete planter på toppen av karet en periode, så mesteparten av det som er blitt født, i alle fall mange, har gjemt seg unna der. Fjernet mye av dette i dag, så bestanden går nok ned. Har hatt sykdom i karet, og kan derfor ikke flytte noen av yngelen over i nabokar før jeg er helt sikker på at det er over. Har mistet både to Pandamaller, morsneglen, to Platyer og muligens også en Guppyhunn eller to pga. denne soppen som satte seg bare på hodet. Prøvde å medisinere, og de ble litt bedre, men det blusset stadig opp igjen. Fikk en medisin som ikke var optimal mot sopp uten å være kombinert med en annen sort, så jeg ble litt skuffet da dette ikke var nevnt utenpå medisinen. Bor langt unna dyrebutikk, så jeg fikk ikke skaffa det andre som skulle til. Men i dag så alle gjenværende fisker friske og fine ut, og jeg fikk tatt et lenge etterlengtet vannbytte, og rensa pumpa og du verden det ble liv i karet. Coryene svømmer i stim opp og ned langs ruta, og alle de andre fiskene nærmest fyker rundt i karet fordi pumpa ble så sterk. Det er en innvendig eheimpumpe, med to trinn, så det er kanskje best å senke den et hakk. Kan heller dra den opp igjen når den får dratt i seg litt dritt igjen og blir svakere. Men tilbake til eplesneglebebisene, de overlever de forferdelige forholdene som har vært i dette karet over lengre tid, tror det er andre gangen jeg bytter vann siden jeg satte det opp i jan!!!!!!!!! Ikke si det, jeg vet det er ille men jeg har vært både syk og bortreist, så det har ikke blitt noe av. Sånn sett er det min egen skyld at sykdommen oppsto, for sopp er uhyre sjelden i et akvarie med optimale verdier.
Så de kan ikke være så tandre som nevnt ovenfor mener jeg, mine lever i alle fall i beste velgående og vokser og trives. Artig å få til bebiser av noe nytt, har hatt Eplesnegler før, men da tørka egga inn uten å klekke. De eplesneglene var utrolig dumme, de krøp ut av akvariet og havna på golvet der de led en pinefull død (bak et stort, tungt møbelakvarie med to store hull til ledninger.) Egentlig var det vel jeg som var dum som ikke visste at det kom til å skje, for det hadde skjedd meg før, med små eplesnegler jeg fikk kjøpt på akvaforum. Denne gangen tetter jeg hulla bakpå lystoppen med filtervatt.
Margrete
[QUOTE=Kampfisk]Det kommer an på hvor stort akvariet ditt er, hvilke andre dyr og planter som er oppi der, og en del andre faktorer.

Karret mitt er på 70 l. med Molly og snegler. Godt m planter Grus i bunnen.

Eplene vokser ganske kjapt.. Så om verdiene på vannet er bra, ville jeg helt klart ventet med å slamsuge .. Blir fort en massaker når de er pitteasmå ..

Edit: Pokker ta den reklamen midt i en tråd. :p Så ikke resten av postene før nå.
Margrete

Når jeg skal slamsuge bunnen med masse små snegler oppi så tar jeg en slange og så legger jeg en sil (dørslag) oppi bøtta slik at alle små snegler havner oppi dørslaget mens skitten havner i bøtta. Dette fungerer perfekt.
Heidi Ingdal
[QUOTE=Margrete]

Når jeg skal slamsuge bunnen med masse små snegler oppi så tar jeg en slange og så legger jeg en sil (dørslag) oppi bøtta slik at alle små snegler havner oppi dørslaget mens skitten havner i bøtta. Dette fungerer perfekt.

Det var ikke dumt! Funker med eple i hvert fall! Takker for tipset!

Har forsøkt med netting foran på slangen, festet med strikk.. Men da går det bare tett hele tiden..
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap