Sending av snegler

Ser at de som sender snegler nå pakker de i vått papir og ikke i pose med litt vann ,hvorfor?

Dette gjør jo at det tar litt tid med å ha de på et fat med litt vann og langsomt tilføre mer vann før de kan has i akvariet.Dette skal da være for at ikke sneglene skal drukne . Er også litt styr med å få de ut av papiret som da gjerne også har løst seg opp og lager litt griseri.

Nå er det mange år siden jeg holdt på med å sende snegler men i den tiden sendte jeg de i små plastposer med litt vann i. da var det bare å akklimatisere de til vannet de skulle gå før de ble puttet i karet.Hadde aldri noe tilbakemelding om døde snegler . Fikk også selv tilsendt snegler på denne måten og det fungerte helt greit.

Så derfor mitt spørsmål

Ingen som har noen formening om dette ?
Jeg mener det var Heidi som fortalte meg at metoden med vått papir gjør at sneglene går inn i en form for dvale og derfor tåler transporten bedre.
Har ganske nylig lest et svar fra Heidi i en tråd jeg ikke husker navnet på om sending av snegler. Skal lete litt å se om jeg finner
Jeg fikk selv det tipset fra noen som jeg ikke husker navnet på for flere år siden. For når de ligger i pose med vann så vil de ligge og daske mot hverandre og det syns ikke jeg noe om , for de kan bli ødelagte av det. Vann og så lite vann blir fort forurenset hvis en dør. Vann blir også veldig kaldt på våren og høsten.
Det er også en sikkerhet for ikke å ødelegge andre postsendinger hvis det skal bli lekkasje.
Jeg mener sneglene har det bedre under sending på denne måten enn å ligge å riste rundt i en pose. De går i dvale som er en forsvarsmekanisme og det kan ta tid å våkne av den. Jeg har selv fått snegler tilsendt på denne måten og har irritert meg grønn når jeg pakker opp pga all tapen og alt papiret og papiret de ligger i som skal av. Man vil helst pakke opp så fort som mulig. Så forstår godt hva du mener Sølvi. Men det er jo ikke så ofte men mottar snegler i posten heller og mener at man bør klare ut med at det blir litt griseri og klabb og babb når man pakker de ut. Jeg har lite snegler som dør under sending på denne måten. Opplevde nå for en uke siden at posten hadde satt B- post på alle pakkene som ble sendt den dagen og av 7 pakker sendt den dagen var det 4 pakker som det var døde snegler i. Da hadde sneglene vært i posten i 5 dager for de som overlevde. Noen fikk ikke sine før over helga og de var alle døde. Den siste fikk sine i posten i går...jeg var rasende da jeg rinte posten og fortalte hva de hadde gjort.
Jeg mener det er en fin og human måte og sende på men litt trøblete og pakke opp. Men det viktigste er at sneglene har det bra under sending. )
Da fikk jeg en god forklaring på hvorfor dette er en bedre måte å gjøre det på ,takk skal du ha Heidi

Så jeg får nok prøve denne måten når
eplesneglene mine blir store nok og evt. skal sendes .

Var jo desverre en av de som ikke fikk sneglene før etter 8 dager og døde snegler deretter. Men dette fikk vi jo en ordning på selv om det var synd for sneglene
Når eg bestilte sneglene mine fikk eg dei i vatt som var pakka rundt dei.
det var relativt enkelt å få dei ut av vatten.
Rune 160L
Når eg bestilte sneglene mine fikk eg dei i vatt som var pakka rundt dei. det var relativt enkelt å få dei ut av vatten.

Ja vatt er også et godt alternativ å pakke de i. Jeg bruker litt begge deler , alt etter hva jeg har.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap