Kirsebær reke besvimte...

Er det noen som har opplevd denne?

I dag så jeg på yngel tanken min og fant en kirsebærreke ligger i bunnen. Jeg trodde at den døde men så rørte jeg på den og den rørte på seg litt. Den ligger bare på siden(den står ikke med beinet). Reken er gravid. Jeg rørte på den en gang til for å dobbel sjekke om den er dø, da bevegde den seg ikke i det heletatt. Jeg var sikker på at enten så reken er dø eller på vei til å dø. Men jeg synes synd på de eggene reken bærer. De er nesten modne. Jeg søkte litt på netta om hvordan man kan klekke eggene uten mora. Jeg fant en side som forteller om det og leste at jeg måtte passe på at snegle ikke sugger eggene. Da løp jeg tilbake til karet og sjekke at eggene ikke blir sugd at sandsneglene mine men SÅ står plutselig reken og gikk rundt:O Jeg trodde den var dø... hehe, skjønner ingenting jeg men synes det var litt morsomt. Jeg antar at reken BESVIMTE i 2 min, hehe
Den hadde ikke skallskifte da?
Nei, den bare lå stille på siden. Det var ikke skall i nærheten også men kan dem skifte skall mens de bærer egg?
Det er jeg ikke helt sikker på,men jeg ser ofte skallskifte i forbindelse med klekking i allefall. Først finner jeg det gamle skallet,når jeg kikker nærmere tusser det gjerne av bittesmå yngler. Dette har skjedd ganske ofte,så om de skifter skall ved fødsel er noe jeg har begynt å lure mer å mer på. Om det skjer mens de bærer på egg er jeg litt mer usikker på.

Dette har skjedd hver gang klorekene mine har klekket frem yngler. Det er litt lettere å følge med oppi klorekekaret,siden de ikke er så mange. Har for tiden 6 voksne kloreker, 4 av de går nå med egg
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap