Kan reker angripe hverandre?

Har en 60 liter med noen Kirsebærreker, Sakura reker, Blue Pearl, Blå reker, samt en art jeg ikke klarer å identifisere.
Oppdaget tilfeldig at denne ukjente arten hadde "rottet seg sammen" på en av Sakura-reke, og så ut til å slåss. 3 av de ukjente så ut til å prøve å ta livet av den andre. Etter en liten stund løste de seg opp og spredte seg utover i vannet.

Noen som har vært borti dette?

Den ukjente reken er like stor som de andre, har et slags grønnlig skjær i fargen på kroppen, med noen delvis brune striper på tvers over ryggen. Klarer ikke å få tatt noe bilde av disse rakkerne, blir bare veldig uskarpt (fokus legges seg på glasset, og ikke motivet på innsiden).
Kanskje det var parring? Alle disse artene kan krysse seg, så de uidentifiserte er sikkert kryssninger...
Inaktiv bruker
Hvis man har fler enn en rekerase i et akvarium vil de konkurrere og man risikerer at den sterkeste rasen overlever på bekostning av de andre.

Reker kan slåss ja, men også innen samme rase, så det trenger ikke være to ulike raser for at de skal slåss.

Men her har du blandet mange raser som vil krysse seg med hverandre og avkommene vil etter et par generasjoner bli fullstendig gjennomsiktige og fargeløse; altså ikke akkurat pene. Nå er det for sent for ditt vedkommende å gjøre noe med den saken siden den skaden skjer temmelig raskt da de befrukter hunnene uten at man kan ha noen kontroll over det. Men, i fremtiden vil du ha fått en dyrekjøpt erfaring, desverre.
Inaktiv bruker
Du kan for øvrig se kryssningstabellen om du søker på nett eller på feks akvariereker.no som har en slik tabell liggende på sine nettsider. Visse raser krysser seg med hverandre, mens andre ikke gjør det. Men, uansett bør man holde kun en rekerase av gangen i et akvarium om de skal trives godt.

Var vel egentlig kjent med krysningstabellen fra akvariereker.no, men tenkte ikke over den i farta.
Alle rasene er "nettopp" sluppet over fra mindre kar, da jeg mente at de kanskje ville ha det bedre når jeg skulle på ferie.

Men det ble altså dyrkjøpt lærdom...

Akk, ja....

Får sortere ut de renrasede som er igjen når jeg kommer fra ferie, og holde dem i separate kar.
Den ukjente rekentypen er identifisrt og funnet til å være Neocaridina palmata, eller nektarinreker.
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap