Hva trenger jeg for å ha reker?

Hei! Jeg har et 50l akvarium jeg tenkte jeg skulle bruke til reker..

Hva er det jeg trenger for at de skal få det bra?
Litt mose liker rekene . Du får også kjøpt spesialfor til reker ,men de klarer seg fint med fiske fòr. Du kan gi de en mineralstein innimellom, dette hjelper de med å få bygget opp nytt og sterkt skall når de skifter det.
ok Det er ikke noe spesil sand eller sten jeg trenger??
Inaktiv bruker
Reker trenger i all hovedsak alger/algemat så det beste er å fore dem med spesiell rekemat eller vegetarisk fiskemat, de skal nemlig ikke ha for mye protein i kosten, da kan de dø.

De trives best med mose, algekuler og lignende, da de her finner maten sin og liker jo også å gjemme seg. Bunnsubstrat kan igrunnen være hva som helst, men styr unna svart grus som er farget da fargen kan være giftig for reker. Tenk på hva slags reker du skal ha og hvordan de best kommer til sin rett i forhold til fargen på sanden/grusen osv. Har du mørke reker er det jo best med litt lysere sand for å kunne se dem.

Rekene liker ofte litt lav ph verdi og da er det veldig bra om du har litt mangroverøtter eller greiner i akvariet, da disse senker ph verdien. Jeg ser også at rekene liker å sitte på magroverøttene og spiser på disse. Man kan også ha andre type røtter, men det er mangrove som er favoritten deres ser det ut til...

Det å ha god belysning i rekeakvariet er bra for da får man algevekst, noe rekene liker, men som kanskje ikke er særlig pent sånn rent visuelt. Må nok regne med å kjøpe inn filtervatt og tørke av rutene/glasset ganske ofte hvis du skal holde alger unna glassene. Det vil nok bli mye alger på planter og alt annet. Men, har du ancistrus kan du feks ha dem sammen med rekene og de vil holde rutene og plantene fri for alger, men også konkurrere med rekene om å spise alger ellers i akvariet, så da må du absolutt fore utenom. Siden både ancistrus og reker spiser alger passer de jo godt sammen, da kan du gi dem samme fortype, og trenger ikke å tenke på at rekene spiser fiskemat de ikke har godt av..

Noen rekesorter trives ikke sammen med maller har jeg lest, men jeg har selv bare positive erfaringer med ulike malletyper og reker sammen. Men, uansett vil reker føle seg tryggest hvis de slipper å ha fisker i akvariet. Det varierer litt, noen reker er jo tøffere enn andre igjen, Jeg hadde en amanorekehunn som slåss om maten med fiskene, og som gjerne tok maten ut av munnen på fiskene om den fikk sjansen

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap