Snegler og skjell i søramerika-akvarie?

Jeg har kjøpt to asiatiske jegersnegler til storeakvariet og en eplesnegle til lillekaret. Storekaret vil bli et søramerika-akvarie nå, og jeg holder ph og gh lavt av hensyn til fiskene. Ph 6,5-6,8 / Gh ca 3 er naturlig lavt her hos meg, hvis jeg øker dette vil vel ph også øke. Bør jeg ikke ha snegler i akvariet i det hele tatt, eller kan jeg få de til å leve greit i søramerikabiotop? Evt hva slags snegler kan trives? Noen med tilsvarende biotop som har snegler, hva gjør dere for dem? Med kalktilsetning vil vel ph øke...? Kan de få noe spesielt å spise som ikke påvirker vannet kanskje?
Eller er dette dødt løp?

Ønsker meg skjell, men ser at heller ikke de skal ha bløtt surt vann....
GH og pH holder ikke følge, øker GH med en blanding av 80% alabastgips og 20% magnesiumsulfat, det påvirker ikke pH det aller minste. Nå er jeg på veldig gyngende grunn pga høy alder og glemsomhet, men kalk er vel kalsiumkarbonat, og det er karbonatet som er basisk? Alabastgipsen er kalsiumsulfat...

Men hvis målet er å holde både pH og GH nede er det jo ikke så greit å være snegle kanskje, eller inneholder disse ferdigmineralsteinene til reker noe annet enn luriumet jeg lager?
tror gh også bør være lav etter hva jeg har lest om noen av fiskeartene jeg har, har skrevet ned specs på dem i en bok jeg ikke orker å bla opp nå, men da er det vel ikke så mye jeg kan gjøre, hvis det ikke er noe jeg kan gi dem som ikke påvirker vannet da ...
Har hatt i flere år eplesnegler som yngler, i sør amerikansk biotop (eplesnegler kommer fra sør amerika).
Forer innimellom med tabletter spesielt for reker(snegler) for bedre skall.
Også mye grøntfôr som squash, agurk og spinat.

Når bestanden med snegler blir stor forekommer det at noen får tynt skall.

Har lav pH og Gh

Espen
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Németh
Reklame for plussmedlemskap