Farger på eplesnegler

Jeg lurer på dette med farger på eplesnegler. Jeg har sett at det finnes mange arter innen eplesneglesorten. Men i basen her er det bare en eller to som er lagt inn, antar at innen kavaristikk er det som regel den samme typen?
Hvordan har det da oppstått så mange sykedeliske farger?
Og hva er naturlig?
De som er lilla, rosa, blå osv, er dette sunne dyr eller er de inavlet eller fremstilt kunstig? Og kan de avles videre på eller er det vanskelig? Er for eksempel den brunstripete og den gule samme type med forskjellig farge eller er det to arter? Hva med å avle på to av ulik farge eller art? Er det betenkelig?
Her er det masse info om eplesnegler, genetikk, oppdrett, farger, stell osv
Perlemor
Men i basen her er det bare en eller to som er lagt inn, antar at innen kavaristikk er det som regel den samme typen?

Ja, her i Norge er det hvertfall Pomacea bridgesii man holder i akvariet. Andre eplesneglearter er gjerne glad i å spise alt av planter, men Pomacea bridgesii gjør (nesten) ikke dette.

Perlemor
Hvordan har det da oppstått så mange sykedeliske farger? Og hva er naturlig? De som er lilla, rosa, blå osv, er dette sunne dyr eller er de inavlet eller fremstilt kunstig?

Tja, si det. Kan tenke meg at de er fremavlet ja.
Naturlig farge er gul/brun-aktig. Så vidt jeg har fortstått er fargene fremavlet.

Perlemor
Og kan de avles videre på eller er det vanskelig? Hva med å avle på to av ulik farge eller art? Er det betenkelig?

Neida, ikke noe problem å avle videre på fargevarianter. To av samme fargevariant gir som regel avkom med samme farger, og blander du flere farger blir ungene enten den ene, den andre eller en blanding av fargene.
To forskjellige arter kan ikke krysses, så vidt jeg vet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap