Merkelig musling + plagsomme snegler

Muslingen min, som jeg har hatt i ca 1 år nå, viste litt merkelig adferd i går kveld... Den stod på en måte på høykant, og slapp ut luftbobler av og til. Er dette tegn på noe spesiellt? Den står slik nå også, bare at den er litt åpen og ikke slipper ut bobler. Har ikke pirket på den for å sjekke om den lever, er redd for å forstyrre den i hva enn den holder på med^^

Så lurer jeg også på hvordan jeg kan bli kvitt sneglene som fulgte med planten fra dyrebutikken? først var det 2, nå er det ørten... knuser de mot glasset når jeg ser dem, men det dukker bare opp nye hver dag. Har ikke noe annet i akvariet enda, siden det er ganske nystartet.

Har lagt ved 2 bilder av muslingen for å vise hvordan den står. Håper noen kan hjelpe meg!
Ingen som helst erfaring med muslinger, men om det er denne du har så står det følgende: "Når de dør åpner de seg, og de lukker seg ikke igjen hvis du tar på de."
Ta borti den og se hva som skjer?

Sneglene du har fått med plantene er nok pestsnegle kanskje?

Her har jeg søkt på forummet om pestsnegler, så kan du selv lese
Dersom du ikke har planer om å holde noen snegler i karet ditt
kan jegersnegler være et greit alternativ.
De vil raskt spise opp alle andre snegler i karet.
Og vil du ikke ha dem en gang når jobben er gjort så bare gir du dem vekk
eller selger dem videre til andre som trenger/vil ha dem.
Har slike i 3 av mine kar, og synes jammen de er pene også,
i tillegg til å være nyttige!
Takk for svar! Muslingen var desverre død, pirket borti den like etter jeg skrev innlegget uten at den lukket seg. skjønner ikke hva som gikk galt, disse er jo veldig hardføre, og har hatt den lenge. Kanskje den døde av "alderdom"...

Helt sikkert pestsnegler! Har ikke tenkt å ha noe annet enn reker, 1 kampfisk og kanskje kuleskjell. Men vil jegersnegler kunne drepe kuleskjellet? Hvis ikke er jegersnegler en god løsning, med mindre de formerer seg veldig!
Tilfeldig bekjentskap
© Signe Lill Mørland
Reklame for plussmedlemskap