Trenger jeg snegler/skalldyr

Hei ! Startet et 72L kar med 1 L144, par sommerfuglciklider og en stim neontetra. Trenger jeg snegler/skalldyr? Evt hva? og hvorfor?
Hvorfor skulle du måtte ha snegler eller skaldyr? Ingenting som tilsier at du skulle ha begov for det. Ciklider og små neon tetra er ikke akkurat blandingen jeg ville hatt i et så lite kar. Ikke sikkert, men kan kan hende at tetraene vil bli mat for ciklidene når ciklidene er store nok

En regel er at om den minste fisken i karet har plass i munn til den største fisken i karet, blir dem før eller siden nettopp mat. Kjenner ikke veldig godt til sommer fuglene, og hvor store dem blir, men dette har du vel oversikt over selv.

Ciklider blir som regel veldig territoriable, spesielt ved leik og når dem har egg eller yngel.
I følge de på akvariebutikken så skulle ikke dette være noe problem. Spørsmålet er rettet mot snegler eller skalldyr for den rette balansen..
Hvilken balanse er det du da tenker på? Ingen kar har noen behov for snegler eller skalldyr til noen balanse jeg kjenner til.

om man trenger dette for alger som vil kunne komme osv. bare spørr siden jeg ikke har peiling..
Mot alger
Mine beste råd mot alger i et akvarium er : Ancistrus, forsiktig foring,
lite lys og hurtigvoksende planter. Snegler, reker og Otto kommer litt
lengre ned på min liste, men mange her inne har gode erfaringer med
disse. Hurtigvoksende planter er nok mitt førstevalg, ettersom de
fjerner mye av overskudds-næringen i karet før algene kommer..
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap