- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Lilla snegle dukket brått opp i akvariet.
Lilla snegle dukket brått opp i akvariet.
Postet 28.08.11 kl 04:05
Ikke godt å si hva slags snegle du har fått uten bilde, men stort sett dukker ubudne gjester opp som egg eller småsnegler sammen med planter. En titt i basen kanskje hjelper? De vanligste er damsnegl eller skivesnegl.
En liten snegle har lett for å bli mange små snegler, her plukker jeg bort de jeg finner og takker resten for god hjelp med opprydding :o)
En liten snegle har lett for å bli mange små snegler, her plukker jeg bort de jeg finner og takker resten for god hjelp med opprydding :o)
Postet 28.08.11 kl 04:19
Endret: 28.08.11 kl 04:20
Takk, er det pestsnegler? syns også jeg så noe som kunne ligne på bitte små snegleskjell under noen av plantebladene? så den ikke der og da så fikk ikke lagt med bilde men jeg oppdaget den igjen noen timer senere oppe i vannoverflaten i et hjørne, da jeg la merke til at Praktbotiaen min drev og lusket der oppe, et sted den ikke pleier og være. Den tok sneglen umiddelbart, og prøvde og spise den men den gjemte seg innover i skjellet, de holdt på sånn en stund så vet ikke hva som skjedde til slutt.. Men hvis det er pestsnegler eller lignende, er det ikke da farlig at botiaen spiser de??? eller hadde den ikke spist den om den var 'giftig? Har ikke stt den i dag. Skal jeg ta den ut hvis jeg ser en til eller la den være?
Postet 28.08.11 kl 17:41
Postet 28.08.11 kl 17:48
Ok! det var det jeg tenkte meg, har lest at de liker det godt, men var redd de kanskje gjorde de syke eller noe. Men da bare lar jeg de vandre rundt oppi der til de blir spist en vakker dag (hvis det er fler,det er det sikkert?) en ting til, blir de noe spesielt store?(hvis vi ikke hadde hatt botian som spiser den opp antagelig før den rekker og vokse seg stor) :p
Postet 28.08.11 kl 18:20
Pest som i pest og plage, ikke svartedauden ;o) De blir ikke kjempedigre, en halv cm eller så er det største jeg har funnet her, kan spise litt på plantene, men ellers tusler de rundt og styrer med det snegler har å styre med. Som å spise døde planterester og ting de finner her og der. Finner de for mye godis (det vil si for mye fiskefor for eksempel) blir det mange av dem. Fort. Og ikke mange har fått dem i karet frivillig for å si det sånn. Derfor kjælenavnet pestsnegle :o)
Postet 28.08.11 kl 18:39
Postet 28.08.11 kl 19:03