Sand eller stein til snegler?

Ny i gamet... hatt noen få fisk, men er nå blitt litt forelsket i snegler. En tigersnegle, to eplesnegler og en sulle er det som foreløpig skal få bo der, men da lurer jeg på hvordan jeg lager det beste miljøet for dem! Har foreløpig stein, en rot og noen planter. Er vann til kanten, men har en glassplate over amaturet.. trenger jeg senke vannstanden for at sneglene skal trekke pusten?

Er det noe mer info en nybegynner trenge så takker jeg for alt!!!
Mine likte godt å klatre opp og trekke pusten, så det må være litt rom hvor de kan stikke opp luftslangen sin.

De klatret på røtter, stive planter og steiner. Og selvsagt på glasset.

En snegles motto er " jeg går rett på samme hva jeg støter på..... eller jeg går over".
De kan visst ikke dette med å gå rundt hindringer. Hehe. Så de er ganske morsomme å se på.

Og så elsker de å spise agurkskiver som er senket ned på bunnen.

De er stort sett snille med plantene - MEN da jeg kjøpte kjempe epler - tror de het det - da forsvant plantene også
Ja det er jo rom siden jeg har heltopp. Hadde e liten bit agurk nedi til den tigersneglen jeg har, men mistenker at den faktisk tok livet av tre av fiskene min! Så får gi noe annet når sneglene mine kommer!!
Du må ta ut all mat, som agurker, hver dag, det må ikke bli liggende for lenge å forsure vannet.
sett en agurkbit fast i en gaffel, da er det lettere å ta ut. jeg lar min ligge i et døgn, så tar jeg den ut. den går i oppløsning om den ligger lengre.
Takk for tips, ikke dumt med den gaffelen. Kanskje jeg skal ta det ut om kvelden igjen. Med så lite kar så skjer det fort ting med vannet... vil ikke miste noe mer nå
Brokoli løser seg saktere opp enn agurk. Koke den litt på forhånd og så trer eg den inn på skje.

Du må ikkje ha skarpe kanter på det som er oppi akvariet siden dei smuger seg fram. Ellers så virke det som våre i alle fall setter pris på å suse rundt å spise alge og slikt som fester seg på røtter og huler.
OBS OBS - brokoli får vannet til å stinke !!!!!

Hadde en tråd om dette i fjor en gang . Jeg gikk rundt og lette i hele huset og trodde hundene hadde bæsjet inne ! Men så var det akvariet som stinket ut huset.

Agurk er bedre
Hehehe... de lærde strides!!! Får prøve meg frem Tenkte å begynne med litt frossen spinat
Hehe ja prøv deg frem.
kanskje jeg kokte brokolien for mye/for lite , jeg vet ikke, men den LUKTA - den orket jeg ikke. Både epler og ansistrus koste seg med agurk. begynte å spise i midten, og så kranglet de om plassen hehe.
Jeg har ikke snegler, men mine Ancistruser får kokt gulrot, agurk, erter (pilker av skallet ytterst), spinat, squash o.l. Jeg trer på en t-skje og legger ned til dem. Om jeg koker f.eks gulrot på kvelden så tar jeg den ut på morgenkvisten igjen (så den maks har lagt i vannet i 12 timer), lager jeg på morgenen så tar jeg ut på kvelden før jeg legger meg.
Jeg prøvde brokkoli en gang, det var ingen suksess. Vannet i akvariet mitt ligger på ca 27-28 grader og når jeg hev brokkolien oppi omtrent fortsatte den å koke. Det var masse bittesmå brokkoli-biter som fløt rundt oppi i tillegg til det stinket brokkoli av akvariet...
Bruker først og fremst stilken her . Det samme gjelder blomkål.. Rosenkål var også digg..
Jeg bruker frosne brokkolitopper, som jeg slipper oppi akvariet uten å gjøre mer med dem (de er forvellet fra før). Lar de ligge opptil et døgn, og har ikke merket fæl lukt enda ihvertfall.

Snegler og reker elsker det, men det er også en hit for ancistrus, otto, levendeføderne og guramiene.
Ingen dum ide å bruke frosne.. Det skal eg jammen prøve til mine))
litt uklart da, men fant et bilde fra en matfest blandt sneglene. her har jeg satt i en gaffel i agurken. Ingen som skader seg på den
Nesten så jeg gleder meg til å leke gourmetkokk for sneglene!!! :-p
Ser du er fra Bergen Du må komme på møte i Bergen Akvarieklubb neste onsdag om du vil det..
Ivar og Tone
Ser du er fra Bergen:) Du må komme på møte i Bergen Akvarieklubb neste onsdag om du vil det..

Med min lille "bøtte" av et akvarium??? :-P hehe... Litt skummelt og litt dyr innmelding da jeg for tiden er student. Men har vært inne og sett på sidene deres ja
Betaler ikkje noe på denne siden av året
Har ikkje så store akvarie vi heller, men syns det er gøy.. Og så er det auksjon på møtet der ein kan kjøpe planter og fisk for ein billig penge)
Får tenke litt på det Se om logistikken går opp!! Er det slik at man da tar med seg fisk og kjøper og selger da eller? Kanskje noen ville forbarmet seg over de får fiskene jeg har... tror de hadde hatt godt av et større kar...
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap