Sulawesisnegler

Vet at eplesneglene er oppe og trekker luft innimellom, og det står ingenting om det i basen her. Det jeg lurer på er da om sulawesisneglene har behov for å trekke luft ved overflaten også?
Har i grunnen lurt på det samme du. Har vanlige tylomelania som faktisk klattrer en god del på glasset, det gjør også div små utgaver i div farger. Men de store orange jeg har gjør ikke det, ikke som jeg ser i hvertfall, de virker for tung i rumpa på en måte. Kommer seg ikke opp, har altså aldri sett dem ved overflaten.

Man vet jo ennå ikke om alle tylomelania er av samme rase eller hver farge er forskjellige raser som har litt forskjellige behov......

Leste også på en eller annen side at de lever helt ned til 20 meters dyp der de kommer fra og opp til rundt 1 meter. Ser jo ikke heelt for meg at de som da er nede på 20 meter trenger og/eller kan komme seg opp til overflaten særlig ofte for å trekke pusten. Har heller ikke sett at de har noe pusteorgan som eplene.

Men kanskje noen andre vet ?
Hmm.. ja har sett min klatre litt, men nå er jo den liten ennå. Men kan ikke se at den trekker noe luft... Tror nok heller ikke den har det behovet hvis det er som du sier at de kan leve på 20m dyp takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Tiril Haug
Reklame for plussmedlemskap