Posthornsnegler, formeringsrate og oslovann

Hei,

tenker på å ha posthornsnegler i det lille planteakvariet jeg jobber med å sette opp.
Et par familiemedlemmer synes snegler er ekle og spurte hvor raskt sneglene formerer seg og hva man gjør hvis det blir for mange av dem. Det lurer jeg også på.

Akvariet er ganske lite, vannmengde ca. 6 liter, så jeg vil kun ha noen få snegler, også av hensyn til sneglene selv.

Lurer også på om posthornsnegler vil overleve vannet i akvariet. Da jeg målte vannet i går med JBL EasyTest samsvarte verdiene bra med det Oslo kommune oppgir, høy pH (7.5) men lav GH og KH.
I dag la jeg til en potte med torv (og sand for å holde torven nede) tenkt som grunt substrat for Utricularia gibba. Torv hjelper nok ikke sneglene heller. Målte noen timer senere, da så pH ut til å ha sunket til et sted mellom 6.8 og 7.2.
Har granulert kalk jeg kan legge til, om jeg har forstått rett vil det øke både GH og KH.

John.
Min erfaring er at posthornsneglene er veldig hardføre og formerer seg lett. Dessuten har de en tendens til å spise planter og ikke bare alger. Eplesnegler derimot, spiser nesten bare alger (trenger ekstra for) og legger eggene i klaser over vann (som lett kan fjernes).
Det vil kun være flytende planter og kanskje Utricularia gibba. Men jeg har lest flere steder at posthornsneglene nesten bare spiser alger og døde planterester?
Hvor raskt formerer de seg hvis de får lite mat?
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S Falk
Reklame for plussmedlemskap