Hvilke blader kan jeg samle ute?

Hva heter de bladene jeg kan samle ute til rekene nå? var det eikeblader? hasselblader? husker det ikke igjen, men vet at det er catappablader om man kjøper det, men tenkte jeg skulle hnete noen tørre ute nå, langs veien, før de blir våte igjen, kan jeg putte de rett i karet? eller må jeg vaske de? tørke de mer, gjøre noe annet med de?
Eik i allefall til fisk veit jeg. ellers blank.
Kanskje det var eikeblader da?? Tusen takk skal du ha, skal snart avgårde å samle, måtte bare vente litt å se hva jeg fikk til svar her
Det lønner seg å vaske eikebladene, de er fort temmelig støvete etter en lang sommer. Jeg bor midt i byen og fikk virkelig bevist hva eksos og svevestøv utgjør i en by når jeg vasket bladene.
Eikeblader er tingen å bruke i akvarier, ettersom det treslaget har naturlig høyt innhold av garvesyre. Dette gjør at bladene har en gunstig svakt ph-senkende virkning i akvarievannet, samt at garvesyren virker konserverende og hindrer at bladene råtner for fort. De har ganske lang holdbarhet, faktisk.

Løv fra andre trær kjenner vi ikke nødvendigvis innholdsstoffene i, og noe kan ha uheldige virkninger. Det tar jeg ikke sjansen på, så jeg kjører kun med eikeløv, som er kjent og "safe". Alternativt kan man bruke bøk, som i likhet med eik, har et visst innhold av garvesyre. Det er imidlertid ikke like høyt som hos eik, og råtner derfor litt fortere. Ting som råtner FOR fort, har uheldig virkning på filteret og kan forårsake høye nitratverdier og evt et hopp av nitritt om man er uforsiktig.

Brune eikeløv er utrolig dekorativt i akvarier, og gir virkelig et vilt og fritt inntrykk av et tjern eller en bekk i skogen, sett under vann Finner man noen tørre avbarkede kvister av eik også, kan man gjerne føye til det i akvariet også! De er enda mer holdbare enn løvet, og setter prikken over i'en.

Bare en liten huskelapp til sist;
Man må passe på at de ikke tetter innsuget til filteret. Dette blir av og til et problem når det har gått et par mnd etter at de ble lagt nedi, ettersom små biter da løsner og lett blir tatt av sirkulasjonen, havner ved filteret og klistrer seg rundt innsuget på det. Når det kommer til det stadiet, foretar jeg en av mine sjeldne slamsuginger og legger oppi et nytt lag eikeløv etterpå.

Er man litt lur så forhånds-bløter man eikeløvet et par dager før det skal brukes i akvariet, ved å legge det i en bøtte vann. Da synker det med en gang man legger det i akvariet. Noen liker å dandere løvet på strategiske, utvalgte plasser, mens andre lar sirkulasjonen og tilfeldighetene bestemme hvor løvet blåses og legger seg av seg selv.
Tusen takk for supre tips, da går jeg for eikeblader
Var ute i hagen og saket eikeblader i dag. Jeg tar kun blader som har falt ned, tok de som lå i hekken, de var tørre og fine. Tror det er litt tidlig, fordi det fortsatt en del blader igjen på treene (Vest-Telemark). Sanket også litt blader av bjørk og lønn.

Er det noen som her peiling på dosering?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Nordgård
Reklame for plussmedlemskap